הדרכה בפסיכותרפיה – מרחב לצמיחה מקצועית ואישית
איתמר פסקל, פסיכולוג קליני ומדריך מוסמך
למה הדרכה בפסיכותרפיה כל כך חשובה?
הדרכה בפסיכותרפיה אינה רק כלי מקצועי. היא ליבה פועם של כל תהליך טיפולי מעמיק. עבור מטפלים בתחילת דרכם, ההדרכה מספקת מצפן. עבור מטפלים ותיקים – היא הזדמנות לעצירה, רפלקציה, התבוננות מחודשת על הדרך.
המרחב ההדרכתי מאפשר עיבוד רגשי, חידוד תובנות, והעמקת ההבנה של הדינמיקה המתרחשת בתוך חדר הטיפול – וגם של עצמנו בתוכו.
עבור מי מתאימה הדרכה בפסיכותרפיה?
בעיניי, הדרכה בפסיכותרפיה רלוונטית לכל שלב בקריירה. היא מתאימה לפסיכולוגים מתמחים מכל ההתמחויות, לעובדים סוציאליים קליניים, למטפלים באמנויות, ולעוד רבים. גם מטפלים ותיקים, שמרגישים צורך לרענן, להרחיב או פשוט "לנשום אוויר מקצועי" – יכולים להיתרם עמוקות מתהליך ההדרכה.
קצת עליי
שמי איתמר פסקל, פסיכולוג קליני מדריך. אני עובד שנים רבות עם מבוגרים, זוגות, בני נוער וילדים. ההתמחויות שלי כוללות טיפול פסיכודינמי, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), ועבודה עם סוגיות מגוונות: טראומה, חרדה, דיכאון, זהות מינית ומגדרית, יציאה מהארון, משברי אמון בזוגיות ועוד.
אני מדריך מטפלים מגילאים שונים ובשלבים שונים. במקביל, אני מנהל את מכון תל אביב לפסיכותרפיה, שם אני מנחה ישיבות צוות, הרצאות, הצגות מקרה וקריאה מודרכת.
הגישה שלי להדרכה בפסיכותרפיה
אני מאמין שהדרכה בפסיכותרפיה היא מרחב דינמי, חי ועמוק. לא מדובר רק בפירוש תיאוריות או בניתוח מקרים – אלא ביצירה משותפת, דיאלוג מתמשך, שמבוסס על אמון, סקרנות והקשבה.
התפקיד שלי כמדריך הוא להכיל, להרחיב, לאתגר – ובעיקר, להיות נוכח. אני רואה בקשר שבין מדריך למודרך כקשר משמעותי, כמעט כמו זה שמתקיים בטיפול. הדרכה אפקטיבית צומחת על קרקע של ביטחון, חום ושותפות.

שלישי אנליטי – מה נוצר במרחב ההדרכתי?
בהדרכה, כמו בטיפול, נוצר לעיתים משהו חדש – מעין "ישות שלישית". המדריך, המודרך, ומה שנרקם ביניהם. זהו שדה נפשי שיש לו חיים משלו. רגעים של חיבור, של נפרדות, של השלכות הדדיות. כל אלה מהווים חלק מהחוויה ההדרכתית, ומאפשרים תנועה, עומק והתפתחות.
הדרכה בפסיכותרפיה מאפשרת למודרך לא רק להבין את המטופל, אלא גם להבין את עצמו כמטפל. אילו רגשות מתעוררים אצלו? אילו דפוסים חוזרים? מה נוכח ולא מדובר בחדר?
הדרכה כמראה מקצועית ואישית
מטפלים, צעירים וותיקים כאחד, מביאים לחדר ההדרכה את עצמם. לא רק את הטיפול, אלא גם את תפיסותיהם, חששותיהם, הצרכים שלהם – וגם את עולמם הפנימי.
במרחב ההדרכתי ניתן לזהות את הסגנון האישי, את קווי המתאר של הזהות הטיפולית, את המקומות בהם יש ביטחון – ואת אלה שדורשים תשומת לב. בעיניי, זו אחת מהמתנות הגדולות של הדרכה בפסיכותרפיה – האפשרות לעצור, להתבונן, ולראות את עצמנו בעיניים רכות ומדויקות יותר.
הדרכה בעבר והיום
פעם, ההדרכה בפסיכותרפיה הסתמכה בעיקר על ידע תיאורטי וניתוח קליני. היום, המציאות השתנתה. ההדרכה המודרנית מחייבת נוכחות אישית ורגשית של המדריך. לא רק ידע – אלא גם קשר. המעורבות האישית של המדריך בתוך הקשר ההדרכתי היא קריטית.
יש צורך לשוחח לא רק על התכנים שמובאים מהקליניקה, אלא גם על מה שמתרחש כאן ועכשיו, בינינו. ההדרכה עצמה הופכת להיות מרחב של תהליך מקביל, מעין מראה למה שמתרחש בטיפולים עצמם.
התיאוריה בשירות הפרקטיקה
אני משלב בהדרכה ידע תיאורטי מעמיק: פרויד, קליין, ויניקוט, קוהוט, ביון, אוגדן, בולבי, סימינגטון, יאלום, קרנברג, מיטשל ואחרים. התשתית העיקרית היא יחסי אובייקט ואינטרסובייקטיביות – אך תמיד נבחר יחד מה מתאים לכל מודרך ולכל מקרה.
בנוסף, אפשר לשלב קריאה מודרכת של מאמרים, ניתוח טקסטים תיאורטיים, והרחבת ההיכרות עם גישות שונות – בהתאם לצרכים שעולים בתהליך.
הדרכה בפסיכותרפיה כקרקע לצמיחה
מעבר לכל, הדרכה בפסיכותרפיה היא מרחב שמאפשר לגדול. לגדול כמטפלים – אבל גם כבני אדם. היא המקום בו אנו לומדים להקשיב טוב יותר, להבין לעומק, להחזיק מורכבויות, ולהיות נוכחים באופן שלם יותר עבור המטופלים שלנו.
זהו תהליך שמחייב אומץ. להיות פתוחים, לשתף, להיחשף, לפעמים גם לטעות – ולהרגיש שזה בסדר. הדרכה טובה אינה שיפוטית, אלא חוקרת, רכה, מקצועית ועמוקה.
מעוניינים בפרטים נוספים על הדרכה קלינית בפסיכותרפיה?
אפשר לפנות אליי ישירות בטלפון: 054-200-2332