פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
שאלות ותשובות
איך לבחור ולהתאים טיפול נפשי

איך לבחור ולהתאים טיפול נפשי

מה ההבדל בין פסיכולוג לפסיכיאטר

מהו טיפול נפשי ואלו גישות קיימות

טיפול נפשי הוא תהליך שבו מקצוען מוסמך בתחום מתייחס לתחושות, למחשבות ולהתנהגות בכדי לסייע לו להתמודד עם מגוון קשיים נפשיים, לפתח כלים לשיפור הרגשותיו ולשפר את איכות חייו.

במאמר זה, נסקור את השיטות והגישות השונות בתחום הטיפול הנפשי ואיך לבחור את הטיפול המתאים לכל אחד.
אחת השיטות הנפוצות ביותר היא הטיפול הפסיכודינמי. במסגרתו, המטפל מתמקד בחקירת התהליכים הלא מודעים ובדינמיקות הרגשית שלו. הטיפול הפסיכודינמי עשוי לכלול שיחות עם מטפל ואף חשיפה לתהליכים תודעתיים מוחמצים. הטיפול מכוון לשחרור תהליכים לא מודעים, הבנת פועלם ושינוי בהתנהגויות רלוונטיות לתהליכים אלו.

טיפול פסיכודינמי למעשה עוסק בשלל נושאים רוחביים בחיים כגון: קשרים חברתיים, זוגיות, מיניות, תעסוקה וקריירה, ביטחון עצמי, התפתחות עצמית, הגשמה, רוחניות ועוד. למעשה שיטת טיפול רואה באופן רחב וכולל את האדם ומאפשרת התפתחות אישית תוך ליווי ותמיכה עמוקים ומצמיחים.

גישה נוספת היא הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי (טיפול CBT), המתמקדת בקשר בין המחשבות, התחושות וההתנהגות של המטופל. המטפל עוזר למטופל לזהות דיפוזיות ותפיסות שליליות לא ריאליות ולפתח מניעים וכלים חדשים ובריאים יותר להתמודד עם קשיים נפשיים. בכך, הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי מסייע למטופל לשנות את הדינמיקה הנפשית שלו ולשפר את יכולתו להתמודד עם אתגרים שונים.

לדוגמא הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי יעיל בטיפול בחרדות שונות, פוביות, התקפי חרדה, אובססיות ודיכאון קל. החיבור בין מחשבות, רגש והתנהגויות מקל על המטופל להבין את עולמו הפנימי ולהתמודד טוב יותר עם חרדות מציפות. כאשר מבינים טוב יותר את מקור החרדה, את המחשבות שהיא כוללת, אץ ההשפעה של המחשבות וכדומה – ההתמודדות עם החרדה טובה יותר ומאפשרת להקל על המינון והעוצמה שלה.

עוד גישת טיפול במבוגרים או בילדים, היא הטיפול המשפחתי או הטיפול באמצעות אמנות וביטוי יצירתי. הטיפול המשפחתי מתמקד בתהליכים המתרחשים במשפחה ומציע מרכז דגשים וכלים לשיפור היחסים הבין אישיים והטיפוח של תמיכה משפחתית. הטיפול באמצעות אמנות מאפשר למטופל לבטא ולערוך רגשות, חשיבות וחוויות פנימיות באמצעות יצירה ויצירתיות.

מעוניינים שנצור קשר?

התאמה אישית של מטפל לצרכים האישיים שלנו

חשוב להרגיש שנמצאים מול המטפל הנכון עבורכם, שהנכם מדברים באותה שפה, שיש חיבור וכימיה ביניכם, /יש הבנה הדדית, ובעיקר מדובר בתחושת בטן שהנכם נמצאים במקום הנכון היכול לתרום להתפתחות האישית עבורכם.

כשמבינים שכל אדם הוא ייחודי ושונה, חשוב לבחון את הצרכים בתהליך הטיפול. התאמת הטיפול לכל אדם מחייבת שימוש בכלים ובשיטות שמתאימים לצרכיו הפרטיים ולתהליכיו הנפשיים המיוחדים של כל אדם. גורמים שיכולים להשפיע על בחירת הטיפול המתאים כוללים את הסוג ואופי הבעיה הנפשית, ההתקדמות והשלב בו היא נמצאת, הפרטיות והרגישות האישית של המטופל וגם המקצועיות והניסיון של המטפל.

האם לכל אדם מתאימה כל שיטת טיפול פסיכולוגי?

לא, לא כל שיטת טיפול פסיכולוגי מתאימה לכל אדם. כל אדם יחודי והצרכים הנפשיים שלו הם ייחודיים. טיפול נפשי יעיל מחייב להתאים לצרכיו הפרטיים של המטופל, תחומי הבעיה שלו והתקדמותו הנוכחית בתהליך הטיפול.

לדוגמה, טיפול פסיכואנליטי מתבצע במסגרת ארוכה ועמוקה, ויכול להתאים לאדם שמעוניין לחקור את התהליכים הלא מודעים שלו ולהבין את הדינמיקה הנפשית שלו. מצד שני, אדם אחר עשוי למצוא טיפול קוגניטיבי-התנהגותי יעיל יותר, שמתמקד בשינוי מודלים שליליים של חשיבה והתנהגות.

כמו כן, גם הפרטיות והקשר האישי בין המטפל לבין המטופל יכולים לשפע על בחירת שיטת הטיפול. יתרונם של טיפולים משפחתיים או אמנותיים הוא ביכולת לעבוד עם דינמיקות הבית והקשרים המשפחתיים, תוך שמירה על קשר פרטי בין המטפל ובין המטופל.
בכל מקרה, חשוב לקחת בחשבון את הצרכים והתמיכה הפרטית של המטופל, ולהתייעץ עם בעל מקצוע כגון פסיכולוג קליני שיוכל להכוון ולהמליץ על השיטה המתאימה והיעילה ביותר.

מתי כדאי לשלב טיפול תרופתי פסיכיאטרי עם טיפול פסיכולוגי?

שילוב טיפול תרופתי פסיכיאטרי עם טיפול פסיכולוגי יכול להיות מועיל במספר מקרים. הנה מספר דוגמאות שבהן ייתכן ששילוב השניים יהיה מועיל:

1. תהליך טיפולי מורכב: כאשר ישנה בעיה נפשית עמוקה ומורכבת, כמו דיכאון חריף או הפרעת טראומה פוסטית, שילוב הטיפול התרופתי והפסיכולוגי עשוי להיות הגישה המומלצת. התרופה יכולה לסייע בהקלה על סימפטומים כמו חרדה מוגברת או רעד, והטיפול הפסיכולוגי יכול לסייע בעיבוד רגשי, בשינוי דפוסים שליליים של חשיבה והתנהגות ובשיפור איכות החיים הכללית.

2. תמיכה נוספת: השילוב בין טיפול תרופתי וטיפול פסיכולוגי יכול לספק תמיכה נוספת ומשולבת למטופל. במהלך הטיפול הפסיכולוגי, המטפל מספק תמיכה רגשית, שמירה והבנה עמוקה יותר של החוויות הנפשיות של המטופל. השילוב עם התרופות יכול לסייע בהתמודדות עם סימפטומים פיזיים או כרוניים שעשויים להיות חלק מהבעיה הנפשית.

3. בעיות כמו הפרעת רעד או חרדה כללית בצידו האחד ודיכאון בצידו השני, שילוב הטיפולים עשוי להיות יעיל יותר מטיפול יחיד בודד. התרופה עשויה להיות יעילה בהקלה על סימפטומים מסוימים, והטיפול הפסיכולוגי יכול לעסוק בטיפוח מנגנונים להתמודדות עם רגשות ולשינוי דפוסים שליליים של חשיבה והתנהגות.

החלטה לשלב טיפול תרופתי פסיכיאטרי עם טיפול פסיכולוגי תלויה בסוג הבעיה הנפשית, הסיבה לכך, רמת התמיכה הנדרשת, והעדפות המטופל. כמו כן, יש להתייעץ עם בעל מקצוע מוסמך שיכול להכוון ולהמליץ על השילוב המתאים ביותר למקרה הספציפי.

איך אדע שהפסיכולוג באמת מתאים לי? האם צריך להיות חיבור רגשי בינינו?

כאשר אתה מחפש פסיכולוג, יש כמה דברים שאתה יכול לשקול כדי לוודא שהפסיכולוג מתאים לך:

1. תחושת הנוחות והביטחון: חשוב שתרגיש מרוצה ובטוח עם הפסיכולוג שתבחר. תחושת הנוחות עם המטפל יכולה להקל על התהליך הטיפולי ולאפשר לך להיות פתוח וכנה במהלכו.

2. התמקדות בתחומים רלוונטיים: ודא שהפסיכולוג שתבחר מתמקד בתחומים ובבעיות נפשיות שהן רלוונטיות לך. זה יכול לכלול תחומים כמו דיכאון, חרדה, ייעוץ משפחתי או קשיים ביחסים.

3. אופן עבודה וגישה: חשוב לבדוק את אופן העבודה והגישה של הפסיכולוג. האם הוא מתמקד בטיפול ממוקד על תהליכים נפשיים, או אולי בטיפול ממוקד על מיומנויות והתנהגות? תביא בחשבון את הגישה המתאימה לך ולצרכיך.

4. תעודת הסמכות וניסיון: בדוק את רקע הפסיכולוג, תעודת הסמכות שלו וניסיונו המקצועי. זה יכול לתת לך הבטחה במקצועיותו וביכולתו לעזור לך בצורה אמינה.
כדי להכיר אם יש חיבור רגשי בינך לבין הפסיכולוג, מומלץ להגיע לשיחות ראשוניות בכדי להתרשם מהתקשורת והקשר ביניכם. זה יכול לסייע לך להבין אם תרגיש מרוצה וקרוב לפסיכולוג, והאם תוכל לעבוד ביחד באופן פרודוקטיבי.

חשוב למצוא פסיכולוג שמתאים לך ושתרגיש אתו בנוח. אם אתה מרגיש שאין התאמה או שאין חיבור, אתה יכול לחפש מטפל אחר שייתן לך את התמיכה והעזרה שאתה צריך.

האם לבחור פסיכולוג גבר או אישה?

בבחירת פסיכולוג, לגבר או לאישה, אין תשובה נכונה או לא נכונה. הכרחי לזכור שהמטפל המתאים הוא זה שמספק את התמיכה והעזרה הנדרשת לך, ללא קשר למין המטפל. כאשר אתה מחפש פסיכולוג, הכי חשוב לבחון את יכולותיו, הניסיון שלו והתחושה שאתה מרגיש בקשר איתו.

כמובן, ייתכן ויהיו מקרים בהם תרגיש נוח יותר עם מטפל מסוים בשל טעמים אישיים או רגשיים. לדוגמה, יתכן ותרגיש יותרנוח ופתוח לשיתוף עם מטפל באותה מין שלך. אך כל אדם הוא ייחודי וההתמודדות עם בעיות נפשיות או רגשיות היא אישית. חשוב לזכור שהמטפל המתאים הוא זה שיודע ליצור את הסביבה המתאימה לך, לתמוך בך ולהקשיב לך.

לכן, כאשר אתה בוחר פסיכולוג, כדאי לשקול את היכולות, הניסיון והתחושה שאתה מרגיש עם המטפל, ללא תלות במין המטפל.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר