חרדת טיסה

חרדת טיסה, או פחד מטיסות, היא תופעה מוכרת וידועה שמלווה רבים מאיתנו. ההערכה היא כי בין 20% – 40% מהאוכלוסייה סובלים מהתופעה, ובמקרים חריפים היא עלולה לפגוע בתפקוד היומיומי ולגבות מחיר יקר מחיי הפנאי.

אצל רבים, נתפסת השהות במטוס כמאיימת בעיקר עקב המנגונים ההישרדותיים שסיגלנו לעצמנו עם השנים, ולתחושות חוסר הביטחון ואי הודאות שאופפת אותנו מרגע העלייה למטוס. מלבד מקרי קיצון שמלווים בתסמינים חמורים של חרדה, חשוב לציין שלרוב מדובר בתופעה טבעית ונורמלית לחלוטין, ועם תרגול ותמיכה מתאימים היא גם תחלוף.

מה גורם לנו לפתח חרדה מטיסות? אילו תסמינים מחייבים טיפול? ובעזרת אילו כלים נוכל להתמודד עם החרדה?

הגורמים לפחד מטיסות

הסיבות לחרדה מטיסות הן ברובן מנטליות, ומגיעות מדפוסי מחשבה ומזכרונות העבר שלנו מחווית הטיסה.

כפי שציינו, חרדת טיסה מתפתחת על רקע מנגנון הישרדותי של הגוף. מבחינה אבולוציונית, הגיוני שטיסה בגובה רב מעל הקרקע, כאשר אנו תלויים בין שמים לארץ וכלואים בתוך גוף זר תגרור גם תגובות של פחד וחרדה.

מבחינה פיזיולוגית, חוסר היכולת לשלוט במצב מגביר את תחושת הפחד, וגורם למנגונים בגופינו לאותת סימני מצוקה ולהפעיל דפוסי התנהגות הישרדותיים.

חשוב להזכיר גם את חוויות העבר הטראומטיות שמגבירות את החרדה מטיסות. אנשים שנקלעו בעברם לסיטואציות מלחיצות או חוו התקפי חרדה במהלך טיסה, סביר להניח שיפתחו את אותו המנגנון גם בטיסות הבאות (ללא קבלת עזרה חיצונית וטיפול הולם).

מה התסמינים של פחד או חרדת טיסה?

התסמינים הקלסיים של חרדת טיסות באים לידי ביטוי ב:

• התקפי חרדה בלתי נשלטים בעת הטיסה
  • תחושת פאניקה וחוסר אונים
  • פחד לא רציונאלי
  • רעד בגוף
  • ועוד.

איך לטפל בחרדת טיסה?

במקרים רבים ניתן להתמודד עם פחד מטיסה על ידי תרגול טכניקות ויישום של מספר כלים פרקטיים.

עבור אלו שחווים חרדה מתונה יחסית, מומלץ פשוט להמשיך בשגרת הטיסות ולא לוותר על ההתמודדות עם הפחד. במקרים רבים, חוויות נעימות שחוזרות על עצמן יתרמו לתחושת הביטחון ויעלימו את החרדה שנלווית לטיסה.

כמו כן, ניתן לתרגל טכניקות של דמיון מודרך, תרגילי נשימה והרפיה, והחשוב מכל – לזכור כי מדובר בסך הכל בפרשנות שגויה של הגוף שלנו. כאשר נעבור למצב של מודעות ונזהה את מקור הפחד נוכל גם להתמודד איתו בצורה יעילה יותר.

במקרים כרוניים בהם חרדת הטיסות משתלטת ומשבשת את התפקוד היומיומי, כדאי לפנות לקבלת טיפול פסיכולוגי. הטיפול הנפשי חשוב כדי לרדת לשורש הבעיה ולחשוף את המניעים מאחורי החרדה המתמשכת. הצפה של הקשיים הרגשיים שהמטופל חווה, תעזור לו להעלות אותם למודעות ולהתמודד איתם בצורה ישירה.

טיפולי CBT (קוגניטיבי-התנהגותי) נפוצים במיוחד בכל הנוגע לטיפול בחרדת טיסות. במהלך הטיפול רוכש המטופל טכניקות וכלים פרקטיים להתמודד עם החרדה. ההיבט התנהגותי בטיפול מסייע בהעלאה למודעות של דפוסי ההתנהגות הבעייתיים ושל תבניות המחשבה שיוצרות את החרדה ואת חוסר האונים אצל המטופל. כך, רוכש המטופל ביטחון באופן הדרגתי, עד לשלב בו צבר מספיק ביטחון כדי לחזור למסלול החיים השגרתי.

בחלק מן המקרים, ניתן לעזור למטופל גם באמצעות מתן תרופות הרגעה נגד חרדה.