טיפול במשבר נפשי
מחלה או כאב פסיכוסומטי

טיפול בהיפוכונדריה

הפרעות פסיכוסומטיות הן הפרעות בהן מצוקה ולחץ נפשיים באים לידי ביטוי בסימפטומים גופניים שלרוב לא נמצא להם מקור אורגני. אנשים עם הפרעה פסיכוסומטית מתמודדים עם כאבים כרוניים שפוגעים באופן דרמטי בתפקודם התקין וגורמים להם לסבל ולמצוקה נפשיים וגופניים. הם לעיתים שוקעים לעיסוק אובססיבי בבריאותם, וכועסים ומתוסכלים מכך שלא נמצא מקור מחלתם.

מה המאפיינים של כאב פסיכוסומטי?

לרוב הכאבים הפסיכוסומטיים לא נמצא מקור אורגני ברור ולכן מדובר בהפרעה מתעתעת ומבלבלת. למרות ההנחה המובלעת שלא באמת מדובר בחולי גופני אמיתי ו"שהכל בראש", הסובלים מהפרעות אלו חווים סבל גופני אמיתי שמגביל אותם ופוגע בתפקודם הפיזי והנפשי. הם חווים קושי לקיים חיים תקינים ובריאים בשל המגבלות הגופניות, ועסוקים באופן חוזר ונשנה בניסיון להבין ולמצוא להן הסבר רפואי הגיוני. הם מגיעים שוב ושוב לבדיקות והליכים רפואיים ויוצאים מתוסכלים מכך שלא נמצא מקור ומזור לכאבם.

לכל זה יש כמובן השלכה שלילית על המצב הנפשי שלהם, שמשמר את מעגל הכאב. יש כאלו שמאמצים, לא בהכרח במודע, את תפקיד ה"חולה" בכדי "להנות" מיחס חומל ומציפיות מונמכות מצד החברה, וכן מתגמול כספי.

מחלה פסיכוסומטית: דוגמאות נפוצות

כאבים פסיכוסומטיים עלולים להופיע בכל גיל (נפוצים מאוד אצל ילדים, לרוב חולפים מעצמם) ולהשפיע כמעט על כל חלק בגוף. הנה מספר דוגמאות נפוצות:

• כיבי קיבה והפרעות במערכת העיכול (כאבי בטן כרוניים, שלשולים, קרוהן, מעי רגיז וכו')
  • כאבים גופניים מפושטים ואף שיתוק איברים (פיברומיאלגיה)
  • כאבי ראש ומיגרנות
  • לחץ דם גבוה
  • טחורים
  • מחלות עור (יבלות, הרפס, אקזמה, פריחות בעור)
  • קשיים בנשימה (אסתמה)
  • הפרעות בשינה
  • אובדן החשק המיני וירידה בתפקוד המיני

מה ההשלכות?

בנוסף לסימפטומים הגופניים, אנשים שמתמודדים עם מחלה פסיכוסומטית סובלים גם מסימפטומים רגשיים וההתנהגותיים נלווים:

• כעס ותסכול מכך שלא נמצא פתרון רפואי לבעיות.
  • התגברות בחרדה ודיכאון
  • עיסוק יתר במצב הבריאותי ובגוף, הכולל ריצה מרופא אחד למשנהו
  • קושי לתפקד בעבודה, בחברה ובבית הספר
  • סיכון להתמכרות לשימוש במשככי כאבים

איך מאבחנים מחלות או כאבים פסיכוסומטיים?

תהליך האבחון יכול להיות מסורבל ומבלבל, כאשר בדרך כלל הפנייה הראשונה תהיה לרופא המשפחה. התהליך יתבסס לרוב על בדיקת ההיסטוריה הרפואית של האדם ובדיקות רפואיות, כגון בדיקות דם או הדמיות, במטרה לשלול מצבים רפואיים אחרים. במקרים בהם לא נמצא מקור פיזיולוגי, עולה הסבירות לכך שמדובר בכאב פסיכוסומטי.

במדריך ההפרעות הפסיכיאטרי (DSM-5) מצוינים קריטריונים שונים לאבחון של הפרעות פסיכוסומטיות ספציפיות. קריטריונים אלו מדגישים את המצוקה הנפשית המשמעותית הנגרמת כתוצאה מהתסמינים הגופניים. כדי להיות מאובחן עם ההפרעה האדם חייב להציג:

• סימפטום אחד לפחות שמהווה מטרד או משבש את חיי היומיום
  • הסימפטומים קיימים במשך שישה חודשים לפחות
  • מחשבות מתמשכות, חרדות ודאגות לגבי הסימפטומים.

מהם הגורמים לכאבים פסיכוסומטיים?

הסיבות להופעת של הפרעות פסיכוסומטיות עדיין לא ברורות לחלוטין. יש המאמינים כי שחרור של הורמונים וכימיקלים הקשורים ללחץ גורמים לפגיעה במערכת החיסונית ולליקויים הגופניים שנראים במחלות פסיכוסומטיות.

גורמים נוספים שנמצאו קשורים למצבים פסיכוסומטיים כוללים: אורח חיים כאוטי, קושי בביטוי רגשי, הזנחה בילדות, היסטוריה של ניצול מיני, הפרעות אישיות, שימוש בחומרים (סמים/אלכוהול) ואבטלה.

כל השיטות לטיפול בכאב פסיכוסומטי

מספר טיפולים יכולים לסייע לאנשים עם הפרעה פסיכוסומטית, כאשר הטיפול היעיל ביותר כולל שילוב בין הממד הגופני והנפשי:

• טיפול פסיכולוגיטיפולים בגישות קוגניטיביות-התנהגותיות וטיפול דינמי עשויים לסייע בהבנת ההשפעה ההדדית של הגוף-נפש וכן בזיהוי וטיפול בגורמים הרגשיים העומדים בבסיס הסימפטומים הגופניים.
  • טיפול תרופתי אנטי-דיכאוני וחרדתי.
  • טכניקות הרגעה – נשימות, הרפיית שרירים, מיינדפולנס.
  • טיפול תרופתי לכאבים הפיזיים
  • אימוץ של תזונה בריאה

אנו במכון תל-אביב לפסיכותרפיה מזמינים אתכם לאבחון, ייעוץ והתאמת טיפול בהפרעות פסיכוסומטיות על ידי מטפלים מנוסים שילוו אתכם בתהליך ויסייעו לכם להתמודד עם המצוקה הנפשית והגופנית.