פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099

סטרס ולחץ נפשי

סטרס ולחץ נפשי

לחץ נפשי, סטרס או מתח נפשי הן תופעות ששכיחותן הולכת וגוברת בשנים האחרונות. הסטרס מלווה את היומיום ועם השנים הופך להפרעה כרונית רבת משמעות. אין מדובר בלחץ חיובי שמניע לפעולה ולהתקדמות, אלא במתח שפוגע ביכולת שלנו לפעול בצורה מיטיבה. לפעמים הפגיעה תתבטא בתפקוד במרחב מסויים בחיינו ולפעמים תפגע בתפקוד באופן רוחבי בתחומי החיים.

אם אתה חי עם סטרס ייתכן שאתה סובל מתופעות הלוואי שהוא יוצר – לחץ נפשי, תחושת מצוקה, עייפות, לחץ בחזה, קשיים בשינה.

לצערנו, ברוב המקרים הסטרס לא מפעיל אצלנו נורות אדומות, לא גורם לאדם לעצור את חייו ולטפל בעצמו ולכן הוא ממשיך להתקיים ומזיק לבריאות הנפשית והפיזית. לרוב אנשים מתפנים לטפל ברמות הסטרס בחייהם רק לאחר שהוא גובה מחיר פיזי המתבטא בבעיות לחץ דם, סוכר, בעיות נשימה, התקף לב ועוד.

אם אתה חי בסטרס אתה מוזמן לפנות אלינו, כדי לאתר את הגורמים המרכזיים לסטרס ולפעול למען הורדת הלחץ.

סטרס ולחץ נפשי

ליצירת קשר עם איתמר פסקל פסיכולוג קליני:


סטרס: המחלה של המאה ה-21

סטרס נוצר לרוב בשני מצבים:

האחד הוא מצב שבו יש עומס ולחץ בכמה חזיתות במקביל – עומס בעבודה, עומס בבית, עומס ביחסים בינאישיים, עומס באחריות, עומס מאירוע חיים ספציפי, כאשר יש קושי להתמודד רגשית ומעשית עם כל העומס יחד. המצב השני הוא עומס שנגרם ממקור מרכזי אחד שהוא מאוד דומיננטי ובעל השפעה גדולה על החיים כגון: התמודדות עם ילד מיוחד, דאגות פיננסיות או ניהול של כלכלת המשפחה, התמודדות עם מחלה וכדומה. בשני המצבים העומס הרגשי על האדם גדול ממה שהוא יכול לשאת, וכתוצאה מכך נוצר לחץ נפשי ודחק.

המאה ה-21 היא מאה תובענית ביותר עבור הפרט, אנשים חיים בתוך מערך ציפיות וסטנדרטים גבוהים – ציפיות של עצמם ושל הסביבה. זו תקופה שמזמנת עומס רגשי הרבה מעבר למה שנפש האדם יכולה להכיל ולהתמודד.

אז מה קרה שחיינו הפכו להיות דבר כל כך מלחיץ? החיים הפשוטים של פעם אפשרו לחלוק עומס עם בני זוג, עם משפחה, עם הסביבה, ולקחת אחריות על חלק קטן יותר בחיים, פעם לכל אחד היה תפקיד. זה היה בסדר להשקיע את כל מאמציך רק בחיי העבודה או רק בחיי המשפחה, להיות פחות קרייריסט ולחיות בתוך מעגל תמיכה משלים.

במאה ה-21, לא משנה אם אתה גבר או אשה, הציפייה היא שתהיה מעורב ואקטיבי בכל תחומי החיים. המודעות ההולכת וגוברת לאיכות חיים חומרית, רוחנית ובינאישית גורמת לאדם לחיות במאמצים מוגברים להצליח בהכל, להתקדם בהכל, וזוהי כמובן משימה בלתי אפשרית.

לחץ נפשי – תסמינים נפוצים

אם אתה סובל מהפרעת דחק, רמות המתח בהם אתה שרוי הן לרוב בינוניות וגבוהות. אתה מתקשה למצוא מרגוע ומנוחה אמיתית בשגרת היום, ומכיוון שאין לך איזון, ימיך לא נעים בין שעות בהן אתה עסוק לשעות בהן אתה רגוע ונהנה. כל מנוחה שאתה לוקח נועדה להקל את תחושת המתח ולא על מנת להזין עצמך ולהתמלא באנרגיות מחודשות.

חיים תחת סטרס מדומים מעט למצב הישרדותי, ולרוב יש להם מקורות מאוד ברורים, ולכן גם ניתן מאוד לעזור במקרים כאלו. ידוע כי לחץ נפשי גובה מחירים גופניים קשים, בעיות לב, נשימה, לחץ דם, רמות סוכר, מחלות עור, קשיים בשינה, עייפות כרונית, כאבי ראש ועוד קשת תסמינים שמלווים את הסטרס.

אצל חלק מהאנשים ניתן לראות את הסטרס בהבעות הפנים, בקמטים שנוצרו עם השנים, בשפתיים קפוצות, בשפת גוף ובטונוס שרירים גבוה. אם אתה מזהה את עצמך בפסקה הזו, יכול להיות שאתה סובל מסטרס ונמצא בהתמודדות עם לחץ נפשי מאוד גדול.

סטרס והפרעות אחרות

חיים במצב סטרס לאורך שנים עלול להוביל לקשיים נפשיים נוספים כמו דיכאון, חרדה, פחד, OCD. לבסוף רמות המתח מכניעות את הנפש ועליה למצוא דרך להכיל את המצב הבלתי אפשרי, הדרך שלה לעשות זאת היא להיכנס למצב נפשי שמאפשר איזושהי התמודדות מול המתח הלחץ והעומס:

  • דיכאון יכול לטשטש את העומס ולתת לגיטימציה לפאסיביות מול העומס הגובר
  • חרדה תקח את תשומת הלב ותכניס מחשבות אחרות ופחדים אחרים להתעסק בהם, ובעצם תחליף את המתח הקבוע בפחד.
  • OCD פועל על מנת להרגיע את המערכת הנפשית שלחוצה ונותן תחושה של שליטה לרגעים.

כך או כך הפרעות נפשיות ילכו יד ביד עם הפרעת המתח וכמובן לא יפתרו אותה. חשוב לטפל בבעיית מתח כאשר היא עוד בגבולותיה ועוד לא הולידה קשיים נוספים.

התמודדות עצמית עם לחץ נפשי

לכל אדם הדרך שלו להתמודדות עם לחץ, לכל אדם האסטרטגיות שלו, ההעדפות שלו והמאפיינים האישיים שעוזרים לו בעת מצוקה.

יש אנשים שביכולתם לנהל משימות חיים בצורה מאורגנת וטובה, יש אנשים בעלי אופי אופטימי וחיובי שתמיד יראו את חצי הכוס המלאה, יש כאלו שיודעים לאתר עזרה ולקבל אותה ומנהלים מערך תמיכה מיטיב.

יש מי שיודע שדואג לפתור את בעיותיו או לפחות להפחית את עוצמתן, יש כאלו שיש סביבם אנשים טובים ואוהבים שמקלים עליהם, לכולנו יש דרכים טובות ואיכותיות להתמודד עם לחץ נפשי בחיים. אך כאשר נמצאים בתוך סטרס כרוני היכולות הללו לא תמיד זמינות לנו ואינן נראות לנפש.

לעיתים אדם צריך רק כמה אירועים או חוויות שיזכירו לו את היכולות שלו ויאפשרו לו תקווה לצאת לדרך ולהפחית את רמת הלחץ ולעיתים זה לא קורה. אז כדאי להיעזר בטיפול מקצועי.

טיפול בסטרס

טיפול בסטרס יכול להיעשות בגישות טיפוליות שונות: מטיפול פסיכולוגי דינאמי ועד לטיפול CBT קוגניטיבי התנהגותי. הבחירה בטיפול המתאים קשורה באופי הקשיים, באופי האדם, וברצון שהמטופל מביע.

טיפול בסטרס הוא מאוד יעיל, ולאחר תקופה לא ארוכה בדרך כלל מרגישים הטבה ורוכשים כלים להתמודדות יותר מיטבית עם אתגרי ומשימות החיים.

טיפול בסטרס משלב רצון פנימי חזק של האדם להוריד את רמות המתח בחייו ,ליווי מקצועי שעוזר לאתר את המוקדים שיוצרים לחץ, ומציאת הדרכים להתמודדות והתנהלות מיטבית.

המטפלים שלנו במכון יודעים לעשות את זה ויעזרו לך בשמחה אם אתה רוצה לשפר את איכות חייך.

כרמית וגשל

ד"ר כרמית וגשל

פסיכולוגית קלינית מומחית

ד"ר כרמית וגשל היא פסיכולוגית קלינית מומחית המתמחה בטיפול רגשי, בעלת ניסיון טיפולי בנושאי קושי רגשי בכלל וסטרס בפרט.

איתמר פסקל

איתמר פסקל

פסיכולוג קליני

איתמר פסקל הוא פסיכולוג קליני מוסמך ומנוסה, המתמחה בפסיכותרפיה. ההתמחות הטיפולית של איתמר פסקל נוגעת בין השאר בתחומי הדחק כתוצאה פוסט טראומה, מבעיות שמקורן בדימוי עצמי ובטחון עצמי נמוך ובלחצים המופעלים על האדם, ניסיון הרלוונטי גם לטיפול באנשים הסובלים מסטרס ולחץ נפשי.

איזי מאימן

איזי מאימן

עו"ס קליני ומטפל בשיטת CBT

איזי מאימן הוא מומחה לטיפול בחרדות, טראומות ומשברי חיים בשיטת CBT. כבעל ניסיון ענף והצלחות בטיפול בגרסאות הקליניות של בעיות אלו, איזי מביא איתו ארגז כלים המאפשר לסובלים מסטרס ולחץ ללמוד כיצד להרגע, להשתחרר מהמתח שבו הם נמצאים ולמצוא זווית חדשה להסתכלות על הסיטואציה.

ד"ר שירה כהן - פסיכיאטרית מומחית

ד"ר שירה כהן

פסיכיאטרית מומחית ופסיכותרפיסטית

ד"ר שירה כהן מומחית בטיפול פסיכיאטרית ופסיכותרפיה, בדגש על טראומה וחרדה. ניסיונה ומקצועיותה בתחומים אלו, מביאים ערך מוסף רב למפגש הטיפולי ומאפשרים לסובלים מסטרס או לחץ נפשי לקבל אוזן קשבת, כלים ותובנות רבות.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר