פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
טיפול במשבר נפשי
התמודדות עם אבל ואובדן

התמודדות עם אבל ואובדן

אבל ואובדן

אנו מתמודדים במהלך חיינו עם משברים שונים, חלקם נורמטיביים וחלקם פחות, לעיתים ההתמודדות נגרמת עקב שינויים מתוכננים במהלך חיינו והקושי הינו חוסר הוודאות והמצב החדש אליו אנו צריכים להסתגל. במקרים חריגים יותר, אנו חווים משברי חיים בלתי מתוכננים במסלול חיינו, כגון מחלות, מוות ואובדן אדם אהוב, פרידות לא צפויות, פיטורים וכדומה.

התמודדות עם אובדן של אדם יקר היא אחת ההתמודדויות הקשות ביותר הניצבות בפנינו. תגובה למשבר עשויה להתבטא בצורות שונות, פחדים, לחצים, התכנסות ודכדוך, או בפרצי זעם. אנשים שונים מגיבים ומתנהגים באופן שונה, ולעיתים אופן ההתמודדות עם המשבר פוגם באיכות החיים ובתפקוד ויש צורך לפנות לעזרה מקצועית לטיפול פסיכולוגי באבל.

חשוב לציין ששכול, אבל ואובדן הינם חלק אינטגרלי ובלתי נפרד מחיינו החל מרגע לידתינו. באופן מקביל לתהליכי התפתחות וצמיחה אנו מאבדים ונפרדים מחלקים אחרים מעצמנו ומחיינו. חלק מהאובדנים צפויים וחלקם פחות, ומול אלו הצפויים אנו יכולים להתכונן יותר במהלך חיינו. כאשר מתרחשים אובדנים טבעיים כגון מוות טבעי של אב או אם, אנו חשים כאב ועצב עצומים אך החזרה המתבקשת לחיים אינה מלווה בדרך כלל בקשיים מיוחדים, גם אם היא אורכת זמן מה.

התמודדות עם אבל ואובדן בלתי צפוי

אבל ואובדן בלתי צפויים מערערים, מבלבלים וקשים מנשוא, כגון נכות פתאומית, מוות של ילד וכדומה. אנשים החווים אובדן עוצמתי מסוג זה חשים שמשהו בתוכם מת ושהם מאבדים שליטה על עצמם ועל חייהם. בנוסף, עלולות לצוף חרדות ותחושות דכדוך ודיכאון. טיפול פסיכולוגי באבל עוזר להבין ולעבד את האובדן, לעזור למתן את החששות ולפתח דרכי התמודדות טובים ומועילים יותר המאפשרים חזרה לשגרת החיים.

לצערנו הרב, הנסיבות בארץ הובילו לכך שישנם מספר רב של אנשים המתמודדים עם שכול, אבל ואובדן, ולכן קיימים כיום מטפלים רבים בישראל, מיומנים ומנוסים בליווי מקצועי של התמודדות עם אובדן ושכול, ביניהם פסיכולוגים קליניים, פסיכותרפיסטים, יועצים חינוכיים, עובדי שיקום, קציני צבא, עובדים סוציאלים ומטפלים שונים באומנות.

התהליך הנפשי בהתמודדות עם אבל

לאחר האובדן מתחיל להתרחש תהליך של התאבלות. כל מגע עם סיטואציה שעשויה להזכיר את מה שאיננו יותר עלול ליצור התמודדות חדשה עם האובדן, כגון כסא ריק בשולחן האוכל או מיטה ריקה בחדר בבית.

חשוב לציין שלרוב חשוב ואף רצוי לעבור תקופה זו על מנת להשלים עם חסרונו של מי שאיננו עוד. ניסיון להימנע ולהדחיק עלולים להוות מכשול וקושי מתמשך. ככל שהאובדן עוצמתי יותר, צפות תגובות עוצמתיות יותר או לחלופין חוסר תגובה ואדישות מוחלטת. לעיתים תקופה זו מלווה בחלומות רבים אודות האובדן, אשר איתם נעשה שימוש אפקטיבי ויעיל במהלך הטיפול הפסיכולוגי.

מעוניינים שנצור קשר?

שלבי ההתמודדות עם אבל

ההתמודדות עם אבל ואובדן מורכבת ממספר שלבים, המתבטאים תחילה בהכחשה, המאפשרת התמודדות הדרגתית עם הבשורה הקשה. לאחר מכן מגיע השלב השני של כעס והתנגדות, ההופכים עם הזמן לקבלה של המציאות הקיימת שמובילים לשלב של דיכאון ודכדוך, הנובעים מהצער, או מרגשות האשמה. ולבסוף שלב ההשלמה, המאפשר התארגנות מחדש למצב הקיים. שלב אחרון זה מאפשר להשלים עם האובדן, לחזור לתפקד ולנהל אורח חיים אידיאלי.

החזרה לחיים נורמטיביים הינה הדרגתית ואיטית ומלווה בנסיגות וקשיים, אך המגמה נעשית יותר ויותר ברורה. באמצעות טיפול פסיכולוגי באבל ניתן לעבור תהליך זה ולחזור אט אט למקום נפשי בו ניתן לנסות לחזור למסלול נורמטיבי, תוך ליווי ותמיכה מקצועית ואישית.

תהליך אבל לאחר התאבדות במשפחה

תהליך האבל לאחר התאבדות במשפחה הינו מורכב ועמוק. נוסף על היגון העז, עולות תחושות האשמה, הכעס והחשש שאולי לא פעלו די בכדי למנוע. בנוסף, תחושות בושה, המובילות את האדם לעיתים להשקיע אנרגיות רבות מדי בהסתרה ובשמירה על הסוד, וזאת על חשבון האנרגיות והמאמצים אשר עשויים לאפשר לאדם להתמודד עם הגעגוע והזכרונות.

מותר ואף רצוי לדבר על הפחד מתורשה. להתאבדות רכיבים פסיכולוגיים, פיזיולוגיים, ביולוגיים וסביבתיים, המופיעים לעיתים יותר במשפחות מסוימות. כמובן שאין זה אומר בהכרח שהתאבדות במשפחה תחזור על עצמה, אך כן מטיל אחריות רבה על המשפחה ועל המטפל בה, להיות יותר סבלניים וערים לסימני מצוקה, ולהציע אוזן וכתף, על מנת שלא להתמודד לבד עם הקושי.

גם כיום, למרות הידע והמודעות הרבה לנושא ההתאבדות, היא עדיין מסתורית ומפחידה. ולכן הדיבור הפתוח בנושא זה, בכל מעגלי החיים, הינו חשוב, מהותי ואף מציל חיים.

האם ניתן להחלים מאבל?

"הזמן עושה את שלו".

לאחר השלב הראשוני והאקוטי של האבל, מצליחים מרבית האנשים לחזור לרמת תפקוד טובה, בעזרת ליווי מקצועי מתאים. אך עבודת הפרידה מהנפטר היא עבודה מורכבת, ממושכת ומהותית להמשך אורח חיים שגרתי. על אף הציפייה כי הזמן יביא לירידה ברמת המצוקה ולשיפור התפקוד היום יומי, אין ציפייה כי הכאב יסתיים וכי המת יישכח, אלא שהאדם יגיע למצב בו הוא מקבל ומסוגל לחיות עם הכאב הכרוך באובדן וישלים עם המציאות החדשה שנכפתה עליו.

טיפול רגשי להתמודדות עם אבל ואובדן

לעיתים, כאב האובדן עולה על גדותיו ופוגם בתפקוד של האדם לנהל שגרה יום יומית. מצב זה, המכונה אבל פתולוגי, מצריך התערבות טיפולית מקצועית. עם זאת, גם במקרים שהאבל אינו פוגם באורח החיים, האדם זקוק לתמיכה, עזרה בהתמודדות עם הכאב ועיבוד רגשותיו.

טיפול רגשי במקרים רבים של אובדן, הכרחי לאדם, על מנת להשלים עם המציאות החדשה ולהיפרד מהיקר לו. טיפול פסיכולוגי באבל נותן לגיטימציה לכל תגובה והתנהגות, הנתפסת בעיני המטפל המקצועי כטבעית ואף הכרחית בכדי להתמודד ולהתגבר על הכאב והייסורים.

בנוסף, הטיפול מאפשר למטופל להבין שמתוך האבל אפשר גם להמשיך לחיות מבלי להתייסר ולסבול, וכך להצליח להציב מטרות חדשות מבלי לשקוע לאבל.

אנשים שחוו אובדן יכולים להתמודד עימו בעזרת טיפול פרטני או על ידי טיפול בקבוצות תמיכה שונות. מטרת הטיפול העיקרית היא לאפשר לאדם להתמודד עם המצב בצורה טובה ככל האפשר להמשיך לחיות את חייו. עם הזמן יוכל המטופל גם לראות נקודות אור ושמחה בהמשך הדרך.

כאשר קיים קושי אמיתי להתמודד לבד עם האבל מומלץ לפנות לייעוץ או טיפול מקצועי בנושא. במיוחד כאשר מדובר באובדן של אדם קרוב בן זוג או ילד מומלץ לקבל את הסיוע המתאים. לעיתים לוקח זמן לא מועט לחזור לשיגרה אמיתית מכל הבחינות, גם רגשית.

טיפול פסיכולוגי סביב נושא אבל ואובדן, מאפשר לאדם המתמודד עם האובדן לעבד את רגשותיו ומכאוביו ולתעל את תחושות חוסר האונים וחוסר התכלית למקומות הרסניים פחות, ומיטיבים יותר. הטיפול מאפשר למטופל להחזיר את שיווי המשקל הנפשי לקדמותו ואף לגדילה והתפתחות, המאפשרת לאדם לקיים חיים מספקים ומלאים, באיכות רגשית טובה יותר, לצד טיפוח הקשר הפנימי עם הדמות היקרה אותו איבד ומקום מאפשר להכיל את הזכרונות והגעגועים, ללא ההשפעה של הצער והכאב אשר מפריעים לתפקוד היום יומי.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר