פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
שאלות ותשובות
מה ההבדל בין פסיכולוג לפסיכיאטר?

מה ההבדל בין פסיכולוג לפסיכיאטר?

מה ההבדל בין פסיכולוג לפסיכיאטר

ההבדל באופן ההתמחות וההכשרה בין פסיכולוג לפסיכיאטר

לשאלה מה ההבדל בין פסיכולוג לפסיכיאטר תשובות חד משמעיות. ההבדל בין השניים הינו מהותי. פסיכולוגי קליני סיים לימודי פסיכולוגיה לתואר ראשון (3 שנים) ותואר שני (שנתיים) ולאחר מכן סיים התמחות בפסיכולוגיה קלינית במשך 4 שנים במסגרות טיפול ציבוריות כגון בית חולים פסיכיאטרי ותחנות לבריאות הנפש. בסיום ההתמחות יעבור הפסיכולוג הקליני מבחן מדינה לקבלת רישיון מומחה.

קיימים תחומי התמחות אחרים בו פסיכולוג יכול להתמחות כגון פסיכולוגיה חברתית, חינוכית, תעסוקתית, רפואית, שיקומית, נוירופסיכולוגיה, התפתחותי ועוד. בכל אחת מהתמחויות אלו קיים תהליך התמחות ספציפית כאשר פסיכולוג קליני ממשיך למסלול של לימודי טיפול פסיכותרפי מעמיק (טיפול באמצעות שיחה) ומבצע טיפול פסיכולוגי.

פסיכיאטר לעומת זאת הינו קודם כל רופא שסיים לימודי רפואה כלליים ולאחר מכן עשה התמחות בפסיכיאטריה במשך 4.5 שנים. התמחות זו יכולה להיות במבוגרים או בילדים או אף התמחות ארוכה יותר למומחיות כפולה. פסיכיאטר, שלא כמו פסיכולוג, רשאי לתת טיפול תרופתי למטופלים, ובנוסף לזאת הוא רשאי לבצע טיפול פסיכותרפי באמצעות שיחה. כמו כן, הפסיכיאטר מכיר דרכי טיפול נפשי ומסוגל להעריך ולהמליץ למטופל מהו הטיפול היעיל ביותר עבור הקושי הנפשי עמו הוא מתמודד.

מעוניינים שנצור קשר?

ההבדל בין פסיכיאטר ופסיכולוג באופן הטיפול

הרופא הפסיכיאטר עוסק באבחון, יעוץ וטיפול במטופלים בעלי קשיים נפשיים שונים, בהפרעות ומחלות נפשיות, הן בהיבט הפסיכולוגי והן בהיבט הפיזיולוגי. הפסיכיאטר בעל ניסיון ומומחיות בתחום הנפשי באמצעות טיפול פסיכיאטרי ומסוגל לתת מענה ויעוץ מקצועי בהפניה לכל גורם בתחום בריאות הנפש.

הפסיכולוג, שאינו רופא כאמור, עוסק בטיפול נפשי באמצעות שיחה, כאשר ישנם סוגים שונים של שיטות טיפול פסיכולוגי כגון טיפול פסיכודינמי, טיפול CBT, הדרכת הורים, טיפול פסיכולוגי לילדים, אבחון פסיכולוגי ועוד.

פסיכיאטר עובד בקליניקה פרטית פרטית, או במרפאה ציבורית או בית חולים פסיכיאטרי לבריאות הנפש. מרבית הפסיכיאטרים משלבים בין שירות ציבורי לקליניקה פרטית. בישראל מרכזים פסיכיאטרים ציבוריים כפופים למשרד הבריאות. גם נושא האשפוז בכפייה נמצא בישראל תחת אחריות משרד הבריאות באמצעות פסיכיאטרים מחוזיים. על פי חוק, פסיכיאטר מחוזי רשאי לאשפז אדם רק לאחר בדיקה, ולאחר מכן להורות בכתב על אשפוז כפוי.

על מנת שהפסיכיאטר המחוזי יאשר אשפוז כפוי מספר תנאים צריכים להתקיים:

  1. שכתוצאה ממחלתו הנפשית הוא מסכן את עצמו או אחרים
  2. שיבוש בבוחן המציאות
  3. סירוב להיבדק על ידי פסיכיאטר

בדרך כלל אשפוז בכפייה היא אפשרות לא נעימה שיש להימנע ממנה ככל הניתן, ולעשות את כל המאמצים לשכנע את אותו אדם שנמצא בעין הסערה להגיע לבדיקה פסיכיאטרית ולשתף פעולה עם טיפול מתאים, פסיכולוגי או פסיכיאטרי. במידת הצורך אפשרי להגיע אלינו לקבלת טיפול פסיכיאטרי על מנת לבצע אבחון מתאים ובמידת הצורך לקבל מרשם לתרופה פסיכיאטרית מתאימה. טיפול פסיכיאטרי בעיתוי הנכון עשוי למנוע הידרדרות של המצב במקרים בהם קיים סיכון כזה.

ד"ר שירה כהן, פסיכיאטרית מומחית, מתארת את עבודתה הטיפולית:

שאלות ותשובות נפוצות

מה ההבדל בין פסיכולוג לפסיכיאטר?

פסיכיאטר הינו רופא בעל התמחות בפסיכיאטריה של מבוגרים או ילדים או שניהם. פסיכולוג אינו רופא ואינו רשאי לרשום מרשם תרופתי, פסיכולוג הינו בעל מומחיות בתחומים שונים: בריאות הנפש, חינוך, תעסוקה, שיקום וכדומה.

מה התפקיד של פסיכיאטר?

תפקידו של הפסיכיאטר לאבחן ולטפל בבעיות, הפרעות ומצוקות הקשורות לבריאות הנפש. הפסיכיאטר מאבחן באמצעות שיחה פרונטלית עם אדם את קשייו הנפשיים, מתוך מטרה לעזור ולסייע להתמודדות טובה יותר, אם באמצעות טיפול תרופתי פסיכיאטרי או באמצעות המלצה על טיפול פסיכותרפי או שילוב בין השניים.

איך מתבצע אבחון אצל פסיכיאטר?

פסיכיאטר מומחה הנו רופא מוסמך בעל מומחיות בפסיכיאטריה בבריאות הנפש וניסיון רב באבחון קשיים נפשיים שונים, הן נפשיים והן התנהגותיים. האבחון נעשה לרוב באמצעות שיחה ישירה עם המטופל, מעין ראיון קליני בו נשאלות שאלות שונות אודות הסימפטומים והתחושות שמרגיש המטופל, שמפריעים לו או שמורידים את איכות חייו או את תפקודו היומיומי. בהתאם להגדרות פסיכיאטריות מקובלות בתחום הפסיכיאטר קובע את האבחנה המתאימה.

מתי לפנות לפסיכולוג?

הפניה לפסיכולוג העוסק בתחום הטיפול (פסיכולוג קליני, בשונה מפסיכולוג חינוכי, תעסוקתי, ארגוני וכו') הינה עקב רצון לקבל עזרה ותמיכה נפשית. הפניה עשויה להיות עקב מצוקה נפשית כלשהיא, רצון להתפתחות וגדילה, התמודדות עם דיכאון, טראומה, אבל ואובדן וכדומה.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר