פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
מאמרים מקצועיים
דימוי עצמי: טיפול פסיכולוגי והתמודדות

דימוי עצמי: טיפול פסיכולוגי והתמודדות

פסיכולוגים אונליין

מהו דימוי עצמי?

דימוי עצמי נמוך הינו בעיה נפשית שכיחה שעשויה להיות בעלת השפעה עמוקה על איכות החיים של כל אדם. ההשפעה יכולה להיות על מערכות היחסים, הקריירה וטיב איכות החיים הנפשית. כיום, טיפול פסיכולוגי עשוי להיות דרך טובה ומועילה לעזור לאנשים להתמודד טוב יותר עם נושא דימוי עצמי וההשלכות הנובעות מכך.

דימוי עצמי מתייחס לאופן שבו אדם מרגיש לגבי עצמו, כחלק משיקוף של הערך העצמי. אנשים עם דימוי עצמי גבוה נוטים להסתכל בצורה חיובית על עצמם, בעוד שבעלי דימוי עצמי נמוך נוטים להרגיש לא ראויים ולא בטוחים לגבי עצמם.

גורמים לדימוי עצמי נמוך

דימוי עצמי נמוך יכול להיגרם ממגוון גורמים, כולל חוויות ילדות שליליות, דפוסי חשיבה שליליים כלפי העצמי כגון ביקורת עצמית גבוהה ולחצים חברתיים. אנשים שחוו טראומה או התעללות במהלך הילדות נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח דימוי עצמי נמוך. דפוסי חשיבה שליליים כלפי העצמי וביקורת עצמית, לדוגמה לחשוב שהינך לא חכם או לא מושך, יכול גם לתרום לתחושה של דימוי עצמי נמוך. בנוסף, לחצים חברתיים שונים שגורמים לאדם להתאים עצמו לסטנדרטים של יופי, הצלחה או מעמד חברתי עשויים גם להשפיע לרעה על הדרך בה אדם תופס את עצמו.


ליצירת קשר עם איתמר פסקל פסיכולוג קליני:


איך טיפול פסיכולוגי יכול לעזור?

מטרתו של טיפול פסיכולוגי לשפר ולקדם את בריאות הנפש של האדם על ידי סיוע לאנשים להבין טוב יותר את מחשבותיהם, רגשותיהם והתנהגויותיהם. זו יכולה להיות דרך טובה ויעילה לעזור לאנשים בנושא דימוי עצמי נמוך, לשפר את תחושת הערך העצמי שלהם.
טיפול פסיכולוגי עוסק בכלל עולמו של האדם: במשפחתו, עברו, חייו החברתיים, הזוגיים וכן הלאה, כמו גם בהתמקדות לזהות ולאתגר מחשבות ואמונות שליליות התורמות להערכה ודימוי עצמי נמוכים. על ידי עבודה רגשית כגון זיהוי והחלפת מחשבות שליליות במחשבות חיוביות יותר, אנשים יכולים ללמוד דרכים לראות את עצמם באור חיובי יותר.
כמו כן הטיפול הנפשי יתמקד בחקירת הסיבות העיקריות שהובילו לירידת הדימוי העצמי, כגון חוויות קודמות או מערכות יחסים במשפחה ומחוץ לה. על ידי השגת ידע ותובנה בנושאים בסיסיים אלו, אנשים יכולים להתחיל לגעת בפצעי העבר ממקום מקדם ומרפא ולפתח תחושה עצמית חיובית יותר.
מחקר שפורסם בJournal of Counseling Psychology מצא שהן טיפול CBT (טיפול קוגנטיבי התנהגותי) והן טיפול פסיכודינמי יעילים בשיפור ההערכה העצמית אצל אנשים עם דימוי עצמי נמוך. המחקר מראה כי לאנשים שקיבלו טיפול פסיכולוגי מתאים היתה הטבה ממושכת בדימוי העצמי, מה שמצביע על כך שטיפול פסיכולוגי עשוי להיות כלי רב ערך לשיפור בנושא זה.

הומור עצמי ותפיסת עולם

בעוד שטיפול נפשי הוא עניין רציני ומעמיק, הוספת הומור עצמי והומור בכלל לתהליך הטיפולי עשויה לעזור לאנשים להרגיש יותר בנוח לדוגמה להרגיש חיבור טוב ונינוח עם המטפל. הומור עצמי הוא אינדיקציה לבריאות נפשית ויכול גם לעזור לאנשים לראות את הבעיות של עצמם מנקודת מבט חדשה, אחרת, מה שיכול להיות מועיל במיוחד ואף לשמש כאחד מהכלים בשיפור הדימוי העצמי והתבוננות עצמית דרך פרספקטיבה נכונה.
אחת מהשיטות הטיפוליות להתערבויות היא לכלול שימוש בהומור משותף כדי לאתגר מחשבות שליליות, ולעודד את הנפש להתבונן על המתרחש באופן אחר, שונה, יותר פתוח ומאפשר. ההתערבויות יכולות להיעשות באמצעות מטפורות הומוריסטיות או אנלוגיות, וכך להמחיש מושגים מורכבים.

לסיכום, דימוי עצמי נמוך עשוי להיות בעיה שקשה להתגבר עליה, אך טיפול פסיכולוגי יכול להיות דרך טובה ויעילה לעזור לאנשים לשפר את תחושת הדימוי שלהם ולנהל חיים מספקים יותר תוך התמודדות טובה יותר.
הן טיפול קוגניטיבי התנהגותי והן טיפול פסיכודינמי הם שני סוגים של טיפול פסיכולוגי שהוכחו כיעילים בשיפור הדימוי העצמי. בנוסף, הוספת יכולת התבוננות פנימית, פרספקטיבה נכונה ושימוש בהומור יכולים לעזור לאנשים להרגיש בנוח יותר ולקדם תובנה וצמיחה.
חשוב לציין שטיפול פסיכולוגי אינו פתרון מהיר ועשוי לדרוש זמן ומאמץ מהצד של מי שפונה לטיפול. עם זאת, היתרונות של דימוי עצמי גבוהים יותר בהחלט שווים את ההשקעה.
אם אתם נאבקים עם דימוי עצמי נמוך, אל תהססו לפנות לעזרה נפשית. פסיכולוג קליני יכול לעבוד איתכם על מנת לפתח עצמכם באופן שעונה על הצרכים הייחודיים שלכם ולעזור לשפר את תחושת הדימוי העצמי.
זכרו, כל אדם ראוי להיות נאהב כפי שהוא, ללא תלות ותנאים. בעזרת טיפול, אפשרי לראות את העצמי באור קצת יותר חיובי ולשאוף להשיג את מלוא האפשרויות.

מוזמנים ליצור עימי קשר טלפוני במספר 0542002332 ולהתייעץ לגבי התחלת טיפול.
שמי איתמר פסקל, פסיכולוג קליני ומטפל זוגי שנים רבות.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר