פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
טיפול במשבר נפשי
טיפול פסיכודינמי

טיפול פסיכודינמי

טיפול פסיכודינמי, או לחלופין פסיכותרפיה פסיכודינמית, הוא מה שרבים מכנים הטיפול הפסיכולוגי ה"קלאסי" שהחל עוד מימי פרויד, וכולל מכלול שלם של שיטות הכוללות התבוננות על היחסים של מטפל מטופל, הבנת הלא מודע, זכרונות מוקדמים וכדומה.

זוהי שיטת טיפול פסיכולוגי העוסקת הן במרחב המודע והן במרחב הלא מודע של האדם, תוך איתור ובירור קונפליקטים פנימיים בנפש ומציאת פתרונות שונים לקונפליקטים אלו על מנת להתמודד טוב יותר עם קשיים רגשיים שונים.

טיפול פסיכולוגי דינמי מציע הבנה מעמיקה של האישיות והנפש וטיפול בקשיים רגשיים שונים, במצוקות שלו ובכל נושא העולה על פני השטח, מעבר להתנהגות וקשיים שונים בתפקוד היומיומי, במידה וקיימים.

איך טיפול פסיכולוגי דינמי עובד? והאם הוא יעיל?

טיפול פסיכודינמי מבוסס על ההבנה הבסיסית כי יחסים בילדות, חוויות, זכרונות, דפוסים שונים שנוצרו, כולם למעשה יוצרים את המרחב בו גדל ומתעצב אופי ואישיות האדם, שלבסוף משפיע על אופן חשיבתו, התנהגותו, רגשותיו ועוד.

הטיפול הפסיכודינמי פועל לנסות לשנות ולשפר דפוסים שונים שהתקבעו בנפש האדם, להביא דפוסים אלו אל המודעות תוך הבנה עמוקה של השפעותיהם, ובכך למעשה ליצור שביל התפתחות תוך היכרות מעמיקה וטובה יותר עם העצמי.

מדובר למעשה בטיפול פסיכולוגי "רגיל", במקום וזמן ידועים וקבועים, יושבים אחד מול השני ומשוחחים. כמובן שבטיפול פסיכודינמי מובטחת סודיות כמו בכל טיפול פסיכולוגי וכמובן שאין מדובר בטיפול הכולל מגע מכל סוג, אלא טיפול שיחתי בלבד.

ישנן גישות פסיכודינמיות רבות אך רובן משתמשות בכלים דומים הכוללים התערבויות טיפוליות של שיקופים, תוך מתן אמפתיה ותמיכה מתאימים, פרשנות בהתאמה לדברים שנאמרים וכן הלאה. משמעות של פרשנות היא לעלות למודעות הקשרים שונים בין רגשות, מחשבות והתנהגות לבין הלא מודע ודפוסים הקשורים לכך.


ליצירת קשר עם איתמר פסקל פסיכולוג קליני המתמחה בנושא:


מהו המודע, הלא מודע והתת מודע, ומהו ההבדל ביניהם?

פרויד סבר בזמנו שהלא מודע הוא למעשה השדה הנפשי שממנו נובע האדם, שאלו המים התת קרקעיים שגועשים מתחת לפני השטח ולמעשה משליכים ומשפיעים על הנעשה מעל לפני השטח – המודע. פרויד וממשיכיו כמו קרל יונג סברו כי המודע הינו רק "קצה הקרחון" כלומר רק הקצה מכלל המודעות של האדם.

סמוך למודע הינו מושג הבא לתאר מרחב ביניים שבו לעיתים ישנם דברים שנוכחים במודעות ולעיתים אינם כך, כלומר קיימים אזורים שיכולים להתקיים בטווח הזה שקיימת בו תנועה.

הלא-מודע הינו מרחב שהפסיכואנליזה גרסה שמהווה את מירב תודעתו של האדם, קיימים בו דחפים שונים לא מודעים, קונפליקטים, וקשיים שונים העולים מדי פעם למודעותו של האדם ויוצרים קשיים רגשיים שונים.

קרל יונג סבר כי קיימים ארכיטיפים שונים המרכיבים את האל מודע של כל אדם, שהם למעשה סמלים או תורות תרבותיים קיימות שכלא מודע קולקטיבי תרבותי. יונג סבר כי ארכיטיפים אלו כוללים ידע מצטבר של כלל שושלת הגזע האנושי לדורותיו ונותרו כמעין זיכרון קולקטיבי במוח.

צפו: מהו טיפול פסיכודינמי?

טיפול דינמי ארוך טווח, מול טיפול דינמי קצר מועד

טיפול דינמי ארוך טווח

טיפול דינמי קלאסי עשוי להיות ממושך. טיפול מסוג זה הגיע במקורו מתחום הפסיכואנליזה בו המטופל היה שוכב על הספה והמטפל מאחוריו, והטיפול עסק בעיקר באסוציאציות חופשיות של המטופל ורישום של המטפל, כאשר תדירות הפגישות היתה כמעט בכל יום – לפחות 4 מפגשים בשבוע.

כיום הטיפול הפסיכודינמי שונה לחלוטין. השיחות מתקיימות אחת לשבוע, יושבים אחד מול השני בכורסאות נוחות. הטיפול למעשה עוסק בכל תחומי החיים באופן רוחבי – כלומר בתחומי ביטחון עצמי, יחסים בין אישיים, זוגיות, התפתחות אישית, רוחניות, מיניות, פרנסה וכן הלאה. מטרת הטיפול לקדם את ההתפתחות האדם ולפתור בעיות וקונפליקטים פנימיים העשויים להקשות על התפתחות זו.

טיפול פסיכודינמי קצר מועד BDP – Brief Dynamic Psychotherapy

מדובר בטיפול במשבר או קושי רגשי מסויים, כאשר טיפול זה מוגבל בזמן לתקופה מסויימת. שיטה זו התפתחה גם למתן אפשרויות טיפול לאלו המעוניינים בטיפול יחסית קצר וממוקד בבעיה מסוימת.

קיימות שיטות שונות לטיפול קצר מועד. הנפוצה בהן כוללת 12 מפגשים שבועיים, ובירור מעמיק לגבי הקונפליקט המרכזי עמו מתמודד האדם. הקושי המרכזי בשיטה זו היא האינטנסיביות של הטיפול המצריכה יכולת להיקשר ולהיפרד לאחר תקופה יחסית קצרת טווח, לכן טיפול זה מתאים לבעיות ולאנשים מסוימים ולא לבעלי הפרעות ומחלות נפשיות שונות המצריכות טיפול מקיף וארוך טווח.

הטיפול הדינמי קצר המועד (B.D.P), מבוסס על טיפול פסיכואנליטי קלאסי, ובעיקר על עקרונות הלא מודע, מנגנוני הגנה שונים, עבודה על העברה והעברה נגדית ככלי עבודה טיפוליים. בטיפול מסוג זה, בשונה מטיפול פסיכדינמי רגיל (ארוך טווח), המטפל אקטיבי יותר ומוביל לרוב את המטופל לכיוון של התמודדות עם הנושא או הבעיה המרכזית עימה הוא הגיע לטיפול.

אחת מהגישות המרכזיות היא של מאן (1973) שהציג טיפול דינמי קצר מועד ככזה המתמקד בסוגיה מרכזית אחת, תוך מתן דגש על מרחב אמפתי, וכל זאת בטיפול מוגבל בזמן. אחת מההנחות הבסיס של גישה זו היא שהיכולת להכיל את הפרידה והעצב הכרוך בה הינה משמעותית עבור מטופלים.

מה ההבדל בין טיפול קוגניטיבי התנהגותי (טיפול CBT) לבין טיפול פסיכודינמי?

טיפול CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי – מבוסס על התפיסה כי תגובות הן תוצר של התנהגות, מוטיבציות וקוגניציות של האדם, כך שלעיתים אדם תופס לא נכון אירוע או מפרש לעצמו את שארע באופן שגוי או מופרז וכדומה.

טיפול CBT הוא טיפול ממוקד ולרוב קצר מועד, השם דגש במתן כלים להתמודדות טובה יותר עם קשיים רגשיים שונים, לרוב חרדות, פוביות, דיכאון קל, אובססיביות וטראומה. הדגש הוא על הקשר בין התנהגות מחשבות ורגשות, הבנה כיצד האחד מפעיל את השני, מתן ידע פסיכולוגי להבנת המצב בו אדם נמצא וניתוח המחשבות השונות בסיטואציות אשר גורמות להצפה רגשית או חרדה.

טיפול CBT בנוי על עבודה טיפולית בנושא מחשבות אוטומטיות, סכמות קוגניטיביות ועיוותי חשיבה קוגניטיביים של האדם. מטרת הטיפול היא לעזור לאדם לשנות או לתקן עיוותי חשיבה או תהליכים של חשיבה ועיבוד שלהם באופן כזה שיכול להסתגל ולהתמודד טוב יותר עם המציאות והאתגרים שמולו.

טיפול CBT עוזר לאדם להכיר עצמו טוב יותר, במחשבות שלו, בקשר להתנהגות שלו, לאופן בו דפוסים שונים משפיעים בסופו של דבר על רגשותיו וסימפטומים שונים המופיעים כתוצאה מקשיים נפשיים שונים.

טיפול פסיכודינמי שונה מטיפול CBT הן במבנה שלו והן במהות. טיפול פסיכודינמי יותר רוחבי בתפיסתו את האדם, כלומר טיפול דינמי מתבונן על האדם בכל מימדיו: יחסים בין אישיים, זוגיים, פרנסה, רוחניות, מיניות, ביטחון עצמי וכן הלאה. טיפול מסוג זה מעמיק בכל נושא ויוצר תהליך של אינטגרציה של האדם מול עברו ומול מי שהוא כיום, וזאת על מנת ליצור התפתחות אישית.

טיפול פסיכודינמי, למעט טיפול דינמי קצר מועד, הינו תהליך יחסית ארוך יותר מטיפול CBT, מעמיק יותר ופחות ממוקד בעיה כפי שטיפול CBT מציע. כמו כן, מטפלים המזוהים עם הגישה הפסיכודינמית הינם בדרך פחות משימתיים ואקטיביים מאשר מטפלי CBT הנוטים לכיוון זה.

מהי הערכה פסיכודינמית? ומה זה "אינטייק" בתחילת טיפול פסיכודינמי?

ה״אינטייק״ הינו תהליך אבחון מעמיק שנועד לברר מהם הקשיים השונים איתם מתמודד האדם שמגיע לטיפול פסיכודינמי.

אינטייק כולל מספר מימדים:

  • בירור מעמיק של סיבת הפנייה לטיפול – מהם הסימפטומים השונים, מהי הסיבה לפניה, האם קיים דפוס מסוים, האם היו טיפולים פסיכולוגים קודמים, האם קיים טיפול פסיכיאטרי תרופתי וכן הלאה.
  • בירור היסטוריה משפחתית ואישית – החל מלידה, גילאים מוקדמים, נערות וכן הלאה. אירועים משמעותיים בחיים, טראומות אם התרחשו, מחלות נפשיות במשפחה וכן הלאה.
  • בירור מאפיינים אישיותיים – דרכי התנהגות וקבלת החלטות, קשרים בינאישיים והתמודדות איתם כולל זוגיות ומשפחה, יחסים בעבודה, תיאור היומיום והעצמי וכדומה.

ניתן לבצע גם אבחון על פי קריטריונים רשמיים כגון DSM 5  – ספר האבחנות הפסיכיאטרי האמריקאי, ואבחון דינמי אישיותי המתבונן לעומק על האדם ומברר את אישיותו, קונפליקטים קיימים וכדומה.

למי מתאים טיפול פסיכולוגי דינמי?

טיפול מסוג זה מתאים לאנשים שמעוניינים ליצור התפתחות אישית בחייהם, כאשר טיפול זה מתאים לאנשים בעלי מבנה אישיות המסוגל להכיל קונפליקטים, שיקופים ופרשנויות טיפוליות שונות, כמובן בצורה אמפתית ומאוד תומכת ומכילה.

ניתן לומר כי טיפול זה מתאים כמעט לכולם, גם לאלו שסובלים מחלות נפשיות שונות, ואלו הנמצאים בהצפה רגשית עוצמתית, טיפול זה יכול להוות תחילה מרחב תמיכתי ועם הזמן וההתקדמות להוות מרחב יותר פסיכודינמי.

אנשים מגיעים בדרך לטיפול פסיכולוגי עם קושי נפשי מסוים, עם כאב פנימי, עם מועקה כלשהי וכן הלאה, והם מבקשים הקלה ושיפור מצבם הנפשי. בדרך כלל לאחר תקופה לא ארוכה, ניתן לראות שינוי במהלך הטיפול הפסיכודינמי, וזאת במידה וקיים חיבור וקשר טוב עם המטפל או המטפלת, שמתקיימת מוטיבציה להגיע לטיפול ויש עקביות והתמדה בו. שינויים מהותיים בנפש האדם לוקחים זמן, במיוחד כאשר מדובר בדפוסים עמוקים שהשרשו בנפש.

אחד הכלים המשמעותיים ביותר בטיפול פסיכודינמי הוא הקשר בין המטפל למטופל. קשר זה יכול לבטא קשרים קודמים בחייו של המטופל, הוא למעשה "משליך" מתוך עולמו דפוסי קשרים קודמים שחווה על הקשר המתקיים בטיפול. המטפל הפסיכודינמי ידע לזהות דפוסים אלו בקשר ולהשתמש בהם לטובתו ולהתפתחותו של המטופל, וזאת תוך יצירת קשר קרוב, מיטיב ובונה אמון בתוך הטיפול. קשר זה עשוי להשפיע לטובה גם על יצירת קשרים בין אישיים וזוגיים שונים גם מחוץ לחדר הטיפולים.

הרצון של רבים במיידיות הוא נושא חשוב עבור מי ששוקל להגיע לטיפול מסוג זה. החיים כיום מהירים ודיגיטליים, ואנשים מצפים גם למהירות בתהליך הטיפולי. חשוב להבין כי בטיפול פסיכודינמי הנוגע למהותו של האדם, במרכיבי אישיותו ובדפוסים הנגזרים מכך, התהליך הוא איטי, ללא קיצורי דרך, תוך הגברה של כוחות ומשאבי הנפש להתפתחות אישית. חשוב מאוד כי במהלך הטיפול יהיה שיח פתוח לגבי ציפיות ומטרות וזאת תוך שיתוף פעולה ובניית קשר טיפולי משמעותי.

טיפול פסיכודינמי במכון תל אביב לפסיכותרפיה

אנו במכון מתמחים בטיפול מסוג זה. קיימים במכון מספר מטפלים, הן פסיכולוגים קליניים והן עו"ס קליניים בעלי ניסיון רב (מעל 10 שנים) בליווי וטיפול מטופלים במגוון קשיים רגשיים באמצעות טיפולים פסיכודינמיים. כאמור, הטיפול הפסיכודינמי מורכב משלב אבחון והערכה (אינטייק) והתחלת טיפול תוך הבנת מטרת הטיפול, תיאום ציפיות ותחילת תהליך.

אנו במכון נשמח לענות לכל שאלה בנושא ולתת פרטים הן על טיפול פסיכודינמי והן על טיפולים נוספים הקיימים אצלנו. לפרטים נוספים, צרו עמנו קשר. 

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר