פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
מאמרים מקצועיים
הפרעת אישיות סכיזואידית

הפרעת אישיות סכיזואידית

המילה "סכיזואיד" מקורה ביוונית עתיקה ומשמעותה היא פיצול. המונח בא למעשה לתאר את הפיצול הנפשי בין העולם הפנימי ובין המציאות החיצונית שמתקיים בהפרעת אישיות סכיזואידית.

האמונה היא כי האדם הסכיזואיד כה מאוים מקרבה בין-אישית ורגשית עם האחר, עד כי הוא אינו חש צורך ביצירת קרבה ויחסים משמעותיים עמו ונסוג פנימה לעולמו הפנימי. הפיצול וההתכנסות לעולמו הפנימי, מאפשרים לו להימנע ממגע כואב עם העולם ולחיות במציאות פנימית של פנטזיה, עליה יש לו שליטה מלאה.

מהם המאפיינים של הפרעת אישיות סכיזואידית?

בכולנו טבוע צורך מולד עמוק ביחסים קרובים שיעניקו לנו תחושת ביטחון, אהבה וקבלה. החל מהרגע שבו אנו נולדים, אנו תלויים רגשית בהורים שלנו, והצורך להיות תלויים רגשית באדם אחר מלווה אותנו לכל אורך חיינו ומניע אותנו לחפש וליצור קשרים חברתיים, משפחתיים וזוגיים.

לעומת זאת, אדם בעל מבנה אישיות סכיזואידי לא חש את הצורך בקרבה רגשית עם האחר ונמנע באפן עקבי, מכוון ומודע מיצירת קשרים רגשיים וחברתיים. כלפי חוץ הוא יראה קריר רגשית ואף אפטי, ויגלה אדישות וחוסר עניין והתלהבות באנשים אחרים. יחד עם זאת, לסכיזואידים יש עולם פנימי עשיר ביותר והם כן מסוגלים לחוות מנעד גדול של תחושות ורגשות. מעבר לכך, פעמים רבות הם ניחנים באמפטיה, ברגישות ובהבנה חברתית גבוהות מהרגיל.

הקושי הגדול שלהם אם כן, נעוץ בחוסר היכולת לווסת את העוצמות הרגשיות שמתעוררות בהם בעת מפגש קרוב ואינטימי עם האחר, אשר מעורר בהם אימה נפשית עצומה מפני היבלעות באחר ואבדן העצמי שלהם.

מעוניינים שנצור קשר?

מה הגורמים להפרעת אישיות סכיזואידית?

ההסבר הרווח כיום להתפתחותה של הפרעת אישיות סכיזואידית הוא הסבר פסיכו-דינאמי שלוקח אותנו אחורה ליחסים המוקדמים שלנו. האמונה היא שהנפש שלנו מתפתחת בתוך יחסים משמעותיים בחיינו, ובייחוד בתוך היחסים המוקדמים שחווינו עם ההורים שלנו.

על פי הגישה, כאשר התינוק מביע צורך מסוים (למשל כאשר הוא מביע אהבה בכדי לקבל קרבה וחום) ונתקל ביחס של ביטול ודחייה מצד הסביבה שלו, הוא חווה אימה קטסטרופלית ולומד להתכנס פנימה ולדכא את הצורך. חוויות אלו נחוות כטראומות נפשיות, וכאשר הן עקביות ומצטברות הן עלולות להתפתח להגנות סכיזואידיות שמתבטאות בדיכוי מאסיבי ואף הכחשה של רגשות ושל הצורך בקשר רגשי עם האחר.

אנו למדים מכך שעל פי הגישה הדינאמית, מתחת לפני השטח קיימת גם אצל הסכיזואיד כמיהה עמוקה לקשר רגשי, אך הדחייה האפשרית, אותה הוא עלול לחוות כמוות נפשי של ממש, היא כה גדולה ומאיימת, עד כי הוא מנתק את עצמו ונסוג פנימה.

עבור הסכיזואיד, להיות תלותי ונזקק זה מסוכן ולכן נוצר תהליך של פיצול והדחקה של חלקים "רכים" באישיותו.הוא נמנע מהפגנת חולשה ופגיעות ליד אנשים אחרים מחשש שיפגעו בו, מה שמקשה עליו ליצור קרבה ואינטימיות עם האחר.

איך מטפלים?

לסכיזואיד הכי נוח עם עצמו. שם הוא בעל הבית. יחד עם זאת, פעמים רבות הבדידות הרבה והיעדר מיומנויות חברתיות עשויים להוביל למצוקה ואף לתחושת ריקנות וכאב נפשי שיביאו אותו לפנות לטיפול.

  • טיפול פסיכו-דינאמי: טיפול בגישה דינאמית בהפרעת אישיות סכיזואידית יתמקד בחשיפה הדרגתית של רגשות וצרכי קשר שקיימים אצל הסכיזואיד מתחת לפני השטח דרך היחסים הטיפוליים. המטרה בטיפול הפסיכודינמי היא לכונן יחסים טיפולים בהם ירגיש המטופל בטוח ומוגן לחשוף את צרכי התלות שלו במטפל, ומתוך כך ליצור עבורו חוויה מתקנת של קשר רגשי משמעותי שתתרום לפיתוח המיומנויות הבין אישיות ויכולת הוויסות הרגשי שלו.
  • טיפול קבוצתי: פעמים רבות אנשים עם הפרעת אישיות סכיזואידית מרגישים נוח יותר בתוך קבוצה שבה רמת האינטימיות נמוכה יותר ומאיימת פחות לעומת מפגש דיאדי. טיפול קבוצתי מסייע למטופל הסכיזואידי ליצור קשר עמוק עם קבוצת שווים משמעותית ומתוך כך תורם לפיתוח ושכלול המיומנויות הבין אישיות שלו.

לכל שאלה בנושא טיפול בהפרעת אישיות סכיזואידית, אתם מוזמנים לפנות אלינו לקבלת מידע אודות המטפלים שלנו וסוגי הטיפול.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר