פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
מאמרים מקצועיים
הפרעת אישיות תלותית

הפרעת אישיות תלותית

כולנו זקוקים למערכות יחסים משמעותיות ותומכות עם אחרים בחיינו. למעשה, אנו גדלים ולומדים להכיר את עצמנו דרך הקשרים שלנו עם אחרים.

יחד עם זאת, אצל אנשים הסובלים מהפרעת אישיות תלותית, הצורך בקשר עם אחרים הוא מוגזם ומהווה את מקור הסיפוק וההנאה היחידים שלהם, באפן שמבטל את הייחודיות האישית והעצמאות שלהם. כאשר הם לא בקשר, או לא צריכים לעשות משהו עבור מישהו אחר, הם מרגישים שאין טעם להתאמץ ומתקשים לדאוג ולטפל בעצמם.

בשל הצורך העצום באחר בכל מחיר, הסובלים מהפרעת אישיות תלותית נוטים להישאר במערכות יחסים נצלניות ואף מתעללות שלא מטיבות איתם, או מוצאים את עצמם עוברים בין קשר לקשר מבלי יכולת להישאר לבד עם עצמם.

מעוניינים שנצור קשר?

תסמינים ומאפיינים של הפרעת אישיות תלותית או תלותיות יתר

הפרעת אישיות תלותית תאובחן כאשר מאפיינים שונים של צורך מוגזם בקשר עם האחר מתקיימים באופן קבוע ולאורך זמן בהקשרים שונים בחייו של האדם. אלו מתחילים לרוב בתקופת הילדות המאוחרת ונמשכים אל תוך החיים הבוגרים.

  • האדם מתקשה לקבל החלטות באפן עצמאי בחייו ומעודד אחרים להחליט את רוב ההחלטות החשובות בחייו במקומו.
  • הכפפת הצרכים האישיים לצרכי האנשים שבהם הוא תלוי והיענות מופרזת למשאלותיהם.
  • חוסר יכולת להציב גבולות אישיים בקשרים או אפילו את הדרישות ההגיוניות ביותר לאנשים שבהם הוא תלוי.
  • הרגשה של חוסר ישע ואי נוחות כאשר האדם הסובל נמצא לבדו.
  • קושי מוגזם של האדם לדאוג לעצמו ולתפקד באפן עצמאי כאשר הדבר לא קשור במישהו אחר.
  • עיסוק מתמיד בחשש שהקרובים לו ינטשו אותו והוא יצטרך לדאוג לעצמו.
  • יכולת מוגבלת להחליט החלטות יום-יומיות ללא מידה מוגזמת של עצות וחיזוקים מאחרים.

הפרעת אישיות תלותית בזוגיות

הסובלים מהפרעת אישיות תלותית נוטים להתנהג בצורה מרצה ואף כנועה וצייתנית בתוך מערכות יחסים זוגיות. הם יעשו הכל על מנת להימנע מקונפליקט עם בני זוגם, ויסתירו לשם כך גם רגשות שליליים של כעס, תסכול ותוקפנות. באופן זה, חלק גדול מהעצמי שלהם מתבטל בתוך קשרים רומנטיים ולכן הם אף פעם לא יוכלו להפיק הנאה וסיפוק מלאים מהם.

השמירה בבטן של הרגשות השליליים עלולה לגרום להם לעצבנות ולמתחים רבים, ולהשפיע לרעה על איכות חייהם. למשל, כעס מודחק עלול להוביל לדיכאון, לסימפטומים גופניים (למשל כאבים גופניים ללא מקור פיזיולוגי ברור), וכן לשימוש לרעה בחומרים ממכרים על מנת להקל על הכאב הנפשי. אולי לא מפליא שהפרעה של שימוש בחומרים ממכרים והפרעת אישיות תלותית נמצאו כשתי הפרעות שפעמים רבות הולכות יחד "יד ביד".

הדפוסים השליליים הללו הם מתכון למערכות יחסים בעייתיות ולא מתגמלות לשני הצדדים הלוקחים בה חלק ולכן הן נוטות להיגמר.

בשל הקושי שיש לסובלים מהפרעת אישיות תלותית לסיים קשרים ולהיפרד, מאוד ייתכן שהם אלו שבסוף בני זוגם ייפרדו מהם. כך, למעשה, הדפוסים התלותיים שלהם מממשים ומשחזרים את הפחד הכי גדול שלהם – שיעזבו אותם והם יישארו לבד.

איך מטפלים בהפרעת אישיות תלותית?

טיפול דינאמי בהפרעת אישיות תלותית מתמקד בחקירה והבנה של הגורמים לתלות והפחד מעצמאות ונפרדות אצל הסובלים מתלותיות יתר. בטיפול מסוג זה מושם דגש רב על שחזור והבנה של דפוסים אלו בתוך היחסים הטיפוליים ועידוד של המטופל לפתח את עצמאותו ונפרדותו בחייו.

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי יתמקד בזיהוי ושינוי של דפוסי חשיבה שליליים ולא רציונאליים הנוגעים לתלות של המטופל באנשים בחייו וכן ליכולת שלו לפעול באפן עצמאי בעולם. החלק ההתנהגותי יתמקד בחשיפה הפוכה שבה המטופל דווקא מפחית מגע עם האדם שבו הוא תלוי ונחשף ליותר ויותר מצבים שבהם הוא נדרש לתפקד ולבצע פעילויות באפן עצמאי ונפרד ממנו.

מכון תל אביב לפסיכותרפיה מתמחה בטיפול בהפרעות אישיות, תוך מתן מענה מקיף ותמיכה בעת הצורך בכל הקשור להפרעת אישיות תלותית. אתם מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה או התייעצות.

 

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר