פחד גבהים

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדה

פחד גבהים, או אקרופוביה (Achrophobia), הוא סוג של פוביה שגורמת לתחושות חרדה, פאניקה, והפרעה בתפקוד היומיומי. מדובר בתופעה שכיחה למדי, וההערכות הן שקרוב ל-5% מהאוכלוסייה העולמית סובלים מפחד גבהים בצורה כזו או אחרת.

בדומה לפוביות אחרות, פחד הגבהים מלווה בתחושות חרדה קיצוניות, עד כדי הימנעות מהפעולה שקדמה לתחושות הפחד. במקרים של פחד גבהים, התופעה תבוא לידי ביטוי בדרך כלל בעת טיסה, עליה לגובה רב (פגישות עבודה בבנייני קומות למשל), טיולים בשטח, חציית גשרים ועוד.

אדם הסובל מפחד גבהים בדרך כלל יתנהג בצורה לא רציונאלית בעת השהות בגובה, גם במקרים בהם אין לכך כל סיבה הגיונית. התנהגות לא שגרתית זו עשויה להתבטא בהתקפי פאניקה ואיבוד אחיזה במציאות, במקרים בהם לא קיימת באמת סכנה לחיי האדם.

במצבים של חוסר נוחות קיצוני שמשפיע באופן ישיר על החיים האישיים של הסובלים מפחד גבהים, מומלץ לקבל טיפול שיספק את הכלים להתמודדות עם הפוביה.

מה הגורמים לפחד גבהים?

פחד הגבהים הוא סממן ישיר למנגנון הישרדותי-אבולציוני שמשרת את האדם מראשית הימים. אנו נוטים לחדד את חושינו ולזהות באופן אוטומטי סיטואציות בהן נשקפת סכנה לחיינו בעת השהות בגובה.

אצל הסובלים מפחד גבהים, מנגנון ההישרדות יצא מכלל איזון, ובמקום לפעול לטובתם (כחלק ממנגנון ההגנה הטבעי), הם דווקא מאבדים שליטה ורמת התפקוד שלהם נפגעת.

מה עלול לגרום לכך?

• גורמים התפתחותיים: בגיל הינקות אנו רוכשים כלים מוטוריים שעוזרים לנו להתמודד עם סיטואציות מפחידות בגובה. אצל אלו שלא נחשפו מספיק לסיטואציות כאלו, או שלא צברו מספיק ביטחון בגילאים צעירים, פחד גבהים עשויה לבוא לידי ביטוי בצורה עוצמתית במהלך החיים הבוגרים.
  • גורמים קוגניטיביים: תפקוד קוגניטיבי לא תקין עשוי לגרום לפחד גבהים מוגבר. תחושות של קטסטרופה ופאניקה יבואו לידי ביטוי גם אם מדובר בחוויות גופניות מינוריות, שלא אמורות להשפיע עלינו באמת.

התסמינים הנפוצים: מה מרגישים בתחושת פחד מגבהים?

פחד הגבהים מלווה בתחושת אי נוחות כללית המלווה בחרדה ופחד עז, עד כדי תחושה של חרדה קיומית. מלבד התקפי פאניקה, עלולים להתלוות לתופעה גם תסמינים נוספים ותחושות של:

• חוסר אונים
  • סחרחורת (מעין "ורטיגו")
  • דופק מואץ
  • קוצר נשימה

במקרים קיצוניים, התסמינים הפיזיולוגיים עלולים לגרום לאיבוד שליטה ואחיזה במציאות, וכתוצאה מכך גם להתנהגות מסוכנת ובלתי אחראית בעת הימצאות בגובה.

מתי יש צורך בטיפול בפחד גבהים?

רבים מאיתנו ודאי שותפים לתחושות החרדה והפחד בעת הימצאות בגובה רב – בין אם מדובר בטיפוס על צוק במהלך טיול בשטח, או על עלייה לתצפית מגג של גורד שחקים גבוה, תחושת אי הנוחות היא טבעית לחלוטין, ומהווה למעשה מנגנון הגנה אבולציוני שפיתחנו כבני אדם.

עם זאת, במידה ותחושת אי הנוחות מתחלפת בפחד קיומי ובחרדה מתמשכת אשר מלווה בהופעתם של תסמינים פיזיולוגיים בלתי רצוניים, חשוב לגשת לטיפול על מנת להתמודד עם התופעה.

אצל הסובלים מהפרעה של פחד גבהים, עוצמת הפחד והחרדה יהיו גבוהות מהרגיל, והן יבואו לידי ביטוי גם בסיטואציות אותן אדם אחר לא יתפוס בתור אירוע טראומתי. כל אלו יקשו על הסובל מפחד גבהים להתמודד בצורה רציונלית עם הסיטואציה אליה נקלע.

במצבים של חוסר נוחות קיצוני שמשפיע באופן ישיר על החיים האישיים של הסובלים מפחד גבהים, מומלץ לגשת לקבלת טיפול על מנת לרכוש את הכלים להתמודדות עם הפוביה.

איך מטפלים בפחד גבהים?

• טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) נחשב לאחד מהטיפולים הפופולריים והיעילים. במהלך הטיפול נחשף המטופל לפרשנויות המוטעות שגרמו לו לאבד אחיזה במציאות, ולומד לזהות את הטריגרים שקודמים להתפרצות הפחד. זהו טיפול ממוקד וקצר מועד, המיועד לחשוף את המטופל באופן הדרגתי לטריגרים של פחד הגבהים, ובאמצעות טכניקות רגשיות וקוגניטיביות הוא לומד להתמודד עמם בצורה פרקטית.
  • במקביל, ניתן לשלב גם טיפולים פסיכולוגיים – הטיפול הרגשי מסייע בהקניית מיומנויות הרגעה עצמית, הגברת תחושת הביטחון העצמי, חיזוק תחושה השליטה, והתמודדות עם החרדה והפחד.

על מנת לייעל את התהליך הטיפולי, מומלץ לחשוף את המטופל באופן הדרגתי למקומות גבוהים, זאת על מנת לחזק את תחושת הביטחון העצמי שלו. במקרים קיצוניים, ניתן גם לשלב תרופות פסיכיאטריות להקלה על התסמינים הפיזיולוגיים והרגשיים.

צרו עמנו קשר לפרטים נוספים אודות הטיפול בפחד גבהים, ושפרו את איכות החיים שלכם.