טיפול בהפרעת חרדה
פחד ממחטים, זריקות וחיסונים

חרדה מזריקות ומחטים (נקראת גם טריפנופוביה Trypanophobia) מתבטאת בפחד עמוק מתהליך הזריקה והמחט עד כדי הימנעות קיצונית. לחרדה זו עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת המתבטאות בהימנעות מרמות שונות של התערבויות רפואיות: עירויים, ניתוחים, דיאליזה, בדיקות דם רגילות, חיסונים לקראת נסיעות לחו"ל, חיסון לקורונה Covid-19, טיפולי ביניים המצריכים הרדמה מקומית בחלל הפה וכן הלאה.

איך מתבטאת פוביה ממחטים או זריקות?

במתן זריקה של חיסון, כאב המחט החודרת ידוע וצפוי – וכך גם החרדה מכאב שידוע שיגיע. התחושה של חוסר שליטה – שיקרה לי משהו עקב הזריקה, או מהחומר של הזריקה (לדוגמה בחיסוני קורונה Covid-19) יוצרת אי שקט ומתח וסימפטומים נוספים המאפיינים מצבי חרדתי.

מדובר בפוביה מיוחדת ממספר סיבות, אחת מהן קשורה לעילפון. עילפון נפוץ הן בפוביה ממחטים והן בפוביה מדם (הקשורות לעיתים אחת לשניה), והסיבה לכך היא שלחץ הדם והדופק עולים עקב חרדה מציפה כחלק מסימפטומים של התקף חרדה, ולאחר מכן הם יורדים בצורה חדה ולכן מתרחשת ההתעלפות.

חשוב לציין כי פוביה מדם שונה מפוביה ממחטים שכן היא מאופיינת בתחושת גועל מול גירוי מציף של דם, לעומת זאת פוביה ממחטים מאופיינת בפחד מרכזי וברור מגירוי מציף בצורת מחט והשימוש הרפואי הקשור אליה.

מהם הסימנים לפוביה ממחטים?

הסימנים דומים לתסמיני חרדה כגון:

• הפרעת שינה
  • לחץ דם גבוה
  • תחושת סחרחורת לפני מתן הזריקה
  • עילפון
  • אי שקט ודריכות לקראת הזריקה
  • דופק מהיר
  • לחץ בחזה
  • נסיון בריחה, הימנעות או דחייה של הזריקה

תסמינים אלו מופיעים בדרגות שונות ובתדירות שונה מאדם לאדם, בהתאם לאופי הקושי הרגשי ובהתאם לעוצמת החרדה. מול הגירוי מעורר החרדה (המחט), וכמובן גם לפני, יופיעו תסמינים מוגברים שעשויים להיות דומים להתקף חרדה.

פחד ממחטים מתחיל לרוב בגיל מוקדם. בגיל הרך זהו פחד נורמטיבי וטבעי, משום שמדובר בתהליך רפואי שאכן מכאיב. במידה ואין סביבה והורים מרגיעים שמתווכים את החוויה הכואבת, מסבירים ומספקים תמיכה, נוצרת אט אט אצל הילד תפיסה שגויה לגבי התמודדות עם כאב. כמו כן, במידה וקיים הנושא במשפחה אצל אחד ההורים, או שההורים בעלי נטייה חרדתית, יתכן שנושא זה מוטמע כבר בבית או מקבל טיפול והתייחסות שאינם מותאמים.

כמו כן, חוויות שליליות בנושא זה כגון בדיקת דם מכאיבה, קושי למצוא וריד גלוי להכניס את המחט, זריקת חיסון שהותירה טעם מר וכדומה, עשויים ליצור עם הזמן פוביה ממחטים ואי רצון לעבור חוויה שלילית זו בשנית.

איך מטפלים בפוביה או פחד ממחטים וזריקות?

פוביה זו אינה נעימה ואף עשויה לגרום לחוסר נוחות ואי שקט כאשר מדובר בהימנעויות כרוניות מהליכים רפואיים שונים כגון בדיקות דם, חיסונים וטיפולי שיניים. אך גם אם מדובר בפוביה קלה מומלץ לגשת לטיפול אשר יעזור להתמודד טוב יותר עם הבעיה.

טיפול CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) הוא טיפול פסיכולוגי קצר מועד, ממוקד ויעיל לטיפול בנושא. טיפול CBT לפוביה ממחטים עוסק באופן החשיבה של האדם מול הגירוי של המחט, לברר מהם אופני החשיבה, לתת מענה להתמודדות טובה יותר, תוך מתן כלים שונים כגון הרגעה והתמקדות.

טיפול CBT נותן כלים מעשיים להתמודדות עם הפוביה. בטיפול זה נעשית חשיפה הדרגתית לגירוי המעורר חרדה על מנת להתמודד טוב יותר עמו. זריקה היא אירוע מלחיץ במידה מסוימת לכל אחד, לאלו החוששים לגופם ובעלי נטיה לחרדה, אירוע זה עשוי להיות מציף ואף מאיים ופוגע באיכות החיים. טיפול מסוג זה יכול מאוד לעזור בהתמודדות.

במידת הצורך ניתן להשתמש בטיפול תרופתי פסיכיאטרי אנטי חרדתי העוזר להוריד את רמות החרדה והלחץ במידה והקושי מציף הפוגע באורח החיים התקין והשוטף. כמו כן שימוש בטיפול תרופתי עשוי להרגיע ולמתן את החרדה ולעזור לטיפול פסיכולוגי לגעת בתכנים ולא רק בהצפה הרגשית.

פחד ממחטים וזריקות אצל ילדים

פחד ממחטים וזריקות בגיל הרך ובילדים בגילאים שונים, מופיע כאשר החוויה של הכאב שכרוך בתהליך הרפואי של הזריקה מעלה את החרדה אצל ילדים ואת התפיסה שלהם ביחס לכאב באופן כללי. בדרך כלל זריקות החיסון השגרתיות בגיל הילדות עלולות לגרום לתחושות שליליות וחרדה בנושא, במיוחד כאשר קיים חסך בהרגעה וליווי נכון של ההורים להפחתת תחושות של כאב וחרדה.

אחד הקשיים אצל ילדים הוא הגדרת הכאב ועוצמתו. הגדרת כאב אצל ילדים שונה ממבוגרים עקב שלבי התפתחות שונים בהם הם נמצאים ונסיון חיים מועט הקשור לנושא כאב. בדרך כלל רופאי ילדים ומטפלים משתמשים בסרגלי כאב לעזור לילדים בגילאים שונים להגדיר מה הם מרגישים. כמו כן הם נסמכים על דיווחי ההורים לגבי בכי, תלונות על כאב, מתח שרירים והתנהגות חריגה באופן כללי, כגון שינוי בהרגלי שינה, אכילה או מצבים שונים של אי שקט שאינו רגיל.

באופן כללי פחדים וחרדות די נפוצים אצל ילדים ואף נחשבים נורמטיביים, אך אנו מצפים כי יחלפו עם הגיל. במידה ולא, הפרעות חרדה שונות עלולות להקשות על ילדים במגוון נושאים. טיפול CBT לילדים עשוי לעזור ולתת להם כלים יעילים להרגעה עצמית, ולסדר את החשיבה באופן כזה שיאפשר התמודדות טובה יותר עם החרדה וישפר את איכות חייהם.

טיפול בפוביה ממחטים וזריקות במכון תל אביב לפסיכותרפיה

אנו במכון תל אביב לפסיכותרפיה מתמחים בטיפול CBT בחרדה הנותן מענה יעיל וטוב לפוביות וחרדות שונות, גם לפוביה ממחטים. במכון יש מטפלים מנוסים ומקצועיים: פסיכולוגים קליניים, עו"ס קליניים ופסיכיאטרים מומחים.

אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר לקבלת פרטים ולהחיל בתהליך טיפול על מנת להתמודד טוב יותר עם הקושי הכרוך בפוביה זו.