פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
מאמרים מקצועיים
נרקסיזם והפרעת אישיות נרקסיסטית

נרקסיזם והפרעת אישיות נרקסיסטית

לבעל אישיות נרקיסיסטית או הפרעת אישיות נרקיסיסטית קיימת תווית שלילית ברורה. הבסיס שלה הוא מימי המיתולוגיה היוונית, בה קיים מיתוס על נרקיס, שנאמר עליו כי יפה תואר הוא ובודד, שיצא לטייל באגמים לבדו והיה נוהג לצפות בדמותו שהשתקפה מהמים. הוא התאהב בדמות שראה, בעצמו למעשה, ומכאן השם נרקיסיזם, המהווה סמל לאהבה עצמית.

הפרעת אישיות זו בעלת סממנים בולטים של גרנדיוזיות, דפוס פנטזיות, צורך בהערצה, תחושת מיוחדות והיעדרה הברור של אמפתיה. הפרעה זו כרוכה בתחושה של חשיבות עצמית יתר על המידה, עד כדי הערצה ואהבה עצמית.

מעוניינים שנצור קשר?

מה המאפיינים של נרקסיזם ואיך תזהו אדם נרקיסיסט?

עיקר הפרעה זו מהותה במאפיינים של האדם הנרקיסיסט, העסוק בעיקר בעצמו ובצרכיו, וכיצד העולם מסביב יכול לשרת מטרות ורצונות שונים לטובתו.

הפרעת אישיות נרקיסיסטית כוללת מאפיינים שונים כגון:

  • תפיסה עצמית גרנדיוזית
  • עיסוק מוגזם בעצמי
  • אמונה עצמית בזכויות יתר או פריבילגיות שונות המגיעות לאדם כגון יחס מועדף ומיוחד
  • דרישת הערצה מאחרים
  • נצלנות בינאישית על מנת לקדם רצונות ומטרות אישיות
  • קושי לחוש אמפתיה ולהבין כיצד הזולת חש
  • יהירות וגאוותנות יתר
  • תחושת קנאה בזולת באופן לא מותאם
  • עיסוק בלתי פוסק בפנטזיות על הצלחה, כוח, יופי, אהבה וכן הלאה.

כל אלו מספקים לאדם הנרקיסיסט תחושה לא אמיתית ומעוותת של עליונות ויהירות, ורצון רב לשלוט על הסביבה הקרובה. פעמים רבות בעלי הפרעת אישיות נרקיסיסטית יצליחו בעולם המקצועי, יהיו בעלי יכולות להוביל ולקדם עצמם וישקיעו בכך מאמץ ואנרגיה עצומים.

מה הגורמים להפרעת אישיות נרקיסיסטית?

אין גורם אחד ידוע, ולמעשה מדובר בשילוב של גורמים פסיכולוגים ויתכן שגם גנטים מולדים הקשורים לטמפרמנט של ילד, יכולת להתמודד עם קשיים ולחצים, סביבה הורית הגורמת לתחושת חוסר ביטחון וחוסר ערך, סביבה בה אחד ההורים בעצמו בעל הפרעת אישיות דומה וכדומה.

כמו כן קיימת סברה כי פינוק יתר מצד ההורים עלול לגרום להפרעת אישיות נרקיסיסטית, כמו גם קושי של ההורים למתן חוקים וגבולות בריאים וסבירים. סביבה זו עשויה לייצר אצל ילד תחושה כי הוא מיוחד יתר על המידה, שהוא בעל תחושת "מגיע לי" מעוותת שאינה תואמת עם המציאות.

גם טראומה או הזנחה הורית עלולים לגרום לירידה משמעותית בביטחון העצמי והערך העצמי של ילד, העשוי להגן על נפשו על ידי יצירת הגנות נרקיסיסטיות על מנת לא להיפגע.

יש כזה דבר נרקיסיזם נורמלי?

התשובה היא כן. נרקיסיזם נורמלי וחיובי הינו הכרחי להתפתחות התקינה שלנו, לתחושת הביטחון, לתחושה כי אנו "בסדר", לדאוג גם לעצמנו, לרצונות שלנו, לאינטרסים השונים. יש בכך איכות הישרדותית חשובה ומשמעותית כל עוד זה נוכח באופן מותאם ובריא.

הנרקיסיזם נעשה "פתולוגי" ולא בריא כאשר מדובר באדם בעל תחושות פגיעות משמעותיות והוא עוטה על עצמו מעין הגנה הכוללת תחושת עליונות, ייחודיות ושונות. הגנה זו מאפשרת לנרקיסיסט לא לגעת רגשית בתחושות חוסר ביטחון וחוסר ערך.

זוגיות עם אדם נרקיסיסט: איך לאהוב את מי שאוהב את עצמו?

לחיות בזוגיות עם בעל הפרעת אישיות נרקיסיסטית הוא דבר לא פשוט כלל. הרצון של נרקסיסט למלא בכל דרך את תחושת הערך העצמי הנמוך עשויה לפגוע ביכולת הבסיסית לנהל מערכת יחסים תקינה המבוססת על רגשות הדדיים, אמפתיה, וראייה והתחשבות באחר.

הנרקיסיסט יטה לראות את טובתו, את רצונותיו, מאוויו, לתת אישור שוב ושוב לכך שהוא מיוחד, אחר, שונה, שהוא ראוי ליחס מיוחד, ועל בן או בת הזוג לספק זאת.

לחיות במערכת יחסים מסוג זה כרוכה בתחושה של חוסר אונים ובדידות מצד בן או בת הזוג. מדובר בתחושה כמעט תמידית שהם צריכים להכיל את המצב, את האחר, שהם אלו שצריכים להתגמש ולבוא לקראת, להבין ולהתפשר, כאשר הצד השני לרוב אינו בא לקראתם, ומעבר לכך, אינו ער למצוקה נפשית סביב קושי זה.

מדובר למעשה בסביבה זוגית שבמידה ולא נעשה טיפול זוגי ולא מתקיים שיח פתוח וכנה, עלולה להיות לא בריאה ולא מפתחת, תחת תחושה לא רק של בדידות אלא גם של ביקורתיות ושיפוטיות לא נעימים, הגורמים לתחושה כי אין מול מי לדבר ולדון.

הטיפול בהפרעת אישיות נרקסיסטית

פסיכותרפיה דינמית יעילה לטיפול בהפרעת אישיות נרקיסיסטית, כמובן במידה וקיים שיתוף פעולה והכרה עם הזמן ועם תהליך הטיפול בקשיים. לרוב אנשים הסובלים מהפרעה זו לא יפנו על דעת עצמם לטיפול שכן אינם רואים צורך בכך, ובני משפחה או בני זוג מפנים אותם לקבלת עזרה נפשית.

המצוקה בה נמצאים בעלי הפרעה זו בולטת, הם חיים עם משברים נפשיים רבים הפוגעים בדימוי והערך העצמי. לכן טיפול דינמי מתאים שכן הוא מעמיק ומתמשך לאורך תקופה, מספק ביטחון ושם דגש על בניית ביטחון וערך עצמי יציבים ובריאים יותר.

הטיפול מתמקד ביצירת שיח כנה יותר שאינו מבוסס על הבחוץ אלא בעיקר על תחושות פנימיות ואמיתיות, ליצירת תפקוד ותחושה טובים יותר. מוזמנים ליצור עמנו קשר לפרטים נוספים לגבי טיפול פסיכולוגי בהפרעת אישיות נרקיסיסטית.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר