פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
טיפול בזוגיות
תלות רגשית בזוגיות

תלות רגשית בזוגיות

להתגרש או לא

תלות רגשית בזוגיות היא מצב שבו אחד מבני הזוג מרגיש חסר ביטחון בקשר וזקוק לאישורים וגינוני אהבה בלתי פוסקים מבן הזוג השני. מדובר בדפוס רגשי לא בריא שמכניס מתח רב ליחסים, ועלול אף לפגוע בהם ולהביא לסיומם. אז איפה עובר הגבול בין תלות בריאה לתלות רגשית מוגזמת בבן או בת הזוג, מה גורם לתלותיות יתר ואיך מטפלים בה?

איך נראית תלות רגשית בזוגיות ומהן ההשלכות שלה?

תלות רגשית בבן הזוג היא מצב מכביד וקשה מאוד עבור שני בני הזוג, ויש לה השלכות שליליות ביותר על הקשר.

מצד אחד, האדם התלוי מרגיש שהאהבה של בן זוגו אליו תלויה בהתנהגות ובתכונות שלו. הוא מרגיש צורך להתנהג "יפה" ולהתאים את עצמו לצרכים של בן הזוג כדי לקבל אישור ממנו ולהימנע מנטישה ממנה הוא כל כך מפחד. אנשים עם נטייה לתלותיות יתר באחר נוטלים על עצמם אשמה רבה על "קלקולים" שקורים בתוך הקשר ובהתאם לכך גם אחריות רבה לתקן אותם. לכן, ריבים, קונפליקטים וחילוקי דעות בזוגיות יכולים להיות בלתי נסבלים עבורם.

מהצד השני, בן הזוג בו הם נתלים כל הזמן צריך להוכיח את אהבתו ומרגיש כבול, חסר אונים ומרוקן אל מול הסחטנות הרגשית הבלתי נגמרת שמופעלת עליו. בטווח הארוך הוא עלול לרצות להתרחק מבן הזוג שהופך לנטל רגשי עבורו, מה שמגביר במעגל שלילי הרסני את חוסר הביטחון של בן הזוג התלותי בעצמו ובקשר. כך למעשה חוויית חוסר הביטחון והתלותיות המוגזמת משחזרת את עצמה ומחרבת לאדם התלותי מערכות יחסים בחייו.

למי מתאים טיפול זוגי?

מהי תלות בריאה לעומת תלות מוגזמת בבן או בת הזוג?

כולנו תלויים רגשית במידה כזו או אחרת באנשים שמשמעותיים לנו – ההורים, החברים ובני הזוג שלנו. צרכי התלות שלנו הם חלק בסיסי ממי שאנחנו, הם אנושיים וחשובים על מנת שנוכל לייצר קרבה אינטימית עם אנשים בחיינו ובעיקר עם בני הזוג שלנו.

הבסיס לזוגיות טובה ואיתנה היא היכולת של בני הזוג להרגיש תלויים אחד בשני ובו זמנית היכולת של כל אחד מהם לחוות את עצמו כישות עצמאית ונפרדת. כלומר, להיות מסוגל לאהוב ולקבל את עצמו ללא תלות מוגזמת באהבה ובאישור של האחר. לעומת זאת, תלותיות יתר בזוגיות היא מצב בו תחושת הביטחון והאהבה העצמית של אחד מבני הזוג (או של שניהם) תלויים במידה מוגזמת באהבה ובאישורים של בן או בת הזוג.

בהתאם לכך, בקשר המבוסס על תלות רגשית בריאה, שני בני הזוג מפרים ומזינים זה את זה, בעוד שבקשר המבוסס על תלות רגשית מוגזמת בן הזוג התלוי נבלע בצד השני ולבסוף שני הצדדים מאבדים את עצמם.


לקביעת ייעוץ או טיפול זוגי, צרו קשר:


איך מטפלים בתלות רגשית? האם אפשר להפסיק או לנתק את התלות הרגשית?

התלות הרגשית בזוגיות קשורה בתחושת ערך עצמי ירודה, חרדת נטישה חזקה וכמיהה עצומה לקשר ולאהבה. לרוב מקורה בפגיעה מוקדמת שקרתה בתוך יחסים משמעותיים של האדם בעבר.

המטרה של טיפול בתלות רגשית היא ראשית להגביר את המודעות של האדם לצרכי התלות שלו. לאחר מכן, מבקש הטיפול לסייע לאדם לצלול לתוך עצמו בכדי להבין יותר לעומק את מקורות החוויה שגרמה לתחושת חוסר הביטחון וחרדה הנטישה. עם התפתחות ההבנה והמודעות לגבי אלו, ניתן להיעזר בטיפול על מנת לזהות סיטואציות בהן הטראומה "חיה" מחדש בתוך קשרים בהווה, מה שמקדם את יכולתו של המטופל להפריד את העבר מהווה ולתעל את צרכי הקשר שלו בצורה טובה יותר במציאות חייו.

איתמר פסקל

שמי איתמר פסקל, פסיכולוג קליני ומטפל זוגי. אני מציע לכם להתחיל תהליך של טיפול זוגי בפרטיות מלאה, המלווה בהכלה, הבנה ותמיכה מקצועית מלאה, תוך שאיפה ורצון לאפשר מרחב אינטימי לשיקום היחסים, וניסיון להעלות על הפרק נושאים שהיו רגישים מכדי לגעת בהם ללא עזרה חיצונית לפני כן.


לקביעת ייעוץ או טיפול זוגי, צרו קשר:


הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר