פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
מאמרים מקצועיים
תסמונת רגישות גבוהה

תסמונת רגישות גבוהה

HSP - Highly Sensitive Person
טריכולומניה

תסמונת רגישות גבוהה (HSP) מאפיינת, כשמה, אנשים רגישים מאוד. לרוב, מדובר באנשים עדינים, מופנמים ויצירתיים, בעלי יכולת הבחנה גבוהה מהרגיל לניואנסים ולפרטים בסביבה, שהכל נכנס אליהם פנימה ושום דבר לא עובר לידם. הם מושפעים מאוד ומגיבים בעוצמה גבוהה לגירויים תחושתיים (רעש, מגע, טמפרטורה), כמו גם לגירויים רגשיים חיצוניים ופנימיים.

אנשים רגישים מאוד לא נשארים אדישים למראה הקבצן שפינת הרחוב, חווים את רגשותיהם ורגשות של אחרים בצורה עמוקה ועשירה, מרגישים מוצפים בסביבה סואנת ורועשת, וזקוקים, יותר מאחרים, לפינה השקטה שלהם על מנת לשמוע את עצמם קצת יותר טוב בתוך כל ה"רעש".

בחברה המערבית המודרנית של ימינו, אשר מקדשת את האדם המוחצן ו"החסין", עלולים אנשים רגישים מאוד להיתפס כחלשים או כלא מותאמים ולפיכך אפילו להרגיש בעצמם שהם לא שייכים או שמשהו בהם לא בסדר. יחד עם זאת, לצד הפגיעות שעשויה להיווצר כתוצאה מהרגישות הגבוהה, לתכונה זו גם יתרונות רבים.

מעוניינים שנצור קשר?

מה זה HSP ומה המאפיינים של תסמונת רגישות גבוהה?

כמו ברוב המאפיינים ותכונות האישיות, גם המקור לתסמונת רגישות גבוהה אינו לגמרי ידוע. יחד עם זאת, ישנן עדויות לכך שמדובר בתכונה מולדת שככל הנראה מתעצבת ומשתנה בהתאם לסביבה אותה פוגש האדם במהלך חייו. כמו כן, מחקרים מצביעים על כך שכתינוקות, אנשים עם רגישות גבוהה היו בעלי טמפרמנט "מתחמם לאט". כלומר, תינוקות מתונים עם רמת פעילות נמוכה שלוקח להם זמן להסתגל לסיטואציות חדשות, אך מרגע שהסתגלו הם מרגישים בנוח עם המצב החדש.

  • אנשים רגישים מאוד לרוב הם שקטים ומופנמים כלפי חוץ, אך זהו שקט מתעתע, שכן עולמם הפנימי עשיר מאד ורווי ברגשות עוצמתיים אותם הם לא ממהרים לחשוף.
  • באופן טיפוסי, הם ביישנים ומעט הססניים וזהירים, בייחוד כשהם ניצבים בפני סיטואציות חדשות ולא מוכרות. למעשה, בשל הרגישות הגבוהה שלהם לכל שינוי בסביבה, הם עלולים לחוות שינויים כמטלטלים ולכן מעדיפים את הסביבה הבטוחה והמוכרת להם.
  • כמו כן, הם מרגישים מוצפים מאוד אל מול סביבות עמוסות בגירויים (למשל, עלולים לחוש חוסר נוחות בעת חשיפה לאורות, ריחות ורעשים חזקים, לקהל גדול ולסביבה שקורים בה הרבה דברים בבת אחת).

מבחינה רגשית-חברתית, הם בעלי מודעות חברתית וסביבתית גבוהה מאוד ויכולת מפותחת להרגיש בעוצמה רגשות, מחשבות, צרכים ומצבי רוח של אחרים.

כל אלו הופכים אותם לאנשים מצפוניים ובעלי מוסר גבוה שנוטים להזדהות עם סבל וכאב של חיות ובני אדם, ואף לא פעם תמצאו אותם כועסים על העולם ועל חוסר הצדק שבו.

מהם היתרונות והקשיים שברגישות גבוהה?

רגישות גבוהה עובדת לשני הכיוונים. מצד אחד, היכולת להרגיש בעוצמה כה גבוהה את העולם מאפשרת לאנשים רגישים מאוד לחוות חוויות חיוביות ומרגשות בחייהם באפן עוצמתי ועשיר שגורם להם לאושר ולסיפוק עצומים. כך למשל, להנות ולהתרגש ממוזיקה ומאומנות, מקשרים ומחוויות בין-אישיות, כמו גם יכולת ליצור מערכות יחסים עמוקות ומשמעותיות עם אחרים.

כמו כן, החיישנים המפותחים שלהם מאפשרים להם לקלוט מסרים נסתרים דרך תקשורת בלתי-מילולית, מה שמסייע להם לקרוא סיטואציות חברתיות, לזהות אנשים במצוקה או בקושי רגשי, וכן לזהות את הכוונות האמיתיות של אנשים מבעד למילים. הרגישות הגבוהה, האינטואיציה החזקה והיכולת לחוות דברים בצורה עמוקה ועשירה, מאפשרות לאנשים עם HSP להיות גם מטפלים טובים, ליצור אומנות מדהימה ולבצע משימות ועבודות בדייקנות וביסודיות מרבית.

מצד שני, להרגיש ולקלוט כל כך הרבה זה גם דבר מעמיס ומציף שמקשה על התנהלות ספונטאנית שמשוחררת ממחשבה בחיי היום-יום. אנשים רגישים מאוד לוקחים הכול בחשבון ולכן תהליכי קבלת ההחלטות שלהם הוא לרוב מסורבל ולוקח זמן רב מהרגיל, ולעיתים אפילו מלווה בתחושות של חרטה ופספוס. לעיתים הם גם יתקשו לקבל החלטות ויעדיפו להימנע מכך.

כמו כן, כפי שהם חווים בעוצמה חוויות חיוביות ומגדלות, כך הם חווים חזק מאוד גם חוויות שליליות וקשות. הם מתקשים לווסת ולהשתחרר ממחשבות ורגשות שליליים ומרגישים שעליהם להסתיר אותם מאחר והם לא בטוחים עד כמה תוכל הסביבה להכיל אותם ומתוך חשש להיות פגיעים וחשופים.

בהיבט הבין-אישי, הם רגישים מאוד למה שאחרים חושבים עליהם, נעלבים בקלות, חוששים מאוד מדחייה ופגיעים מאוד לפידבק שלילי ולביקורת. בשל הקושי שלהם לכעוס על אחרים והפחד לפגוע בהם, הם משתדלים מאוד להימנע מקונפליקטים ולכן עלולים "להיבלע" בתוך יחסים עם אחרים ולצבור בתוכם כעס רב לאורך זמן.

איך מזהים HSP?

בדרך כלל אנשים שמאובחנים עם הפרעות אישיות והפרעות נפשיות אחרות הם אנשים רגישים מאוד, אך חשוב לזכור שלא כל אדם עם HSP בהכרח סובל מהפרעות אלו. ל-HSP אין קטגוריה אבחונית ברורה ומוגדרת בספר האבחנות האמריקאי (DSM), ועובדה זאת, לצד הדמיון הקיים בין ביטויים של תסמונת זו והפרעות אחרות, מביאים לכך שפעמים רבות אנשים עם HSP מקבלים אבחנה שגויה. למשל, בשל המוצפות הרגשית וקשיי הוויסות שלהם, עלולה להינתן להם אבחנה של הפרעת אישיות גבולית.

במקרים אחרים הם עלולים להיות מאובחנים בהפרעת אישיות נמנעת בשל הצורך שלהם להיות עם עצמם, בהפרעת חרדה חברתית בשל הביישנות, הפחד מביקורת חברתית וההימנעות, או בהפרעה טורדנית כפייתית והפרעת קשב וריכוז בשל האיטיות בתהליכי העיבוד וקבלת ההחלטות. אבחון שגוי עושה עוול לאנשים עם HSP ומביא גם לטיפול שגוי ולא יעיל עבורם, כמו גם לחיזוק התחושה שלא רואים אותם באמת.

איך מטפלים בתסמונת רגישות גבוהה?

אנשים רגישים מאוד, כאמור, הם תגובתיים לסביבה בה הם נמצאים ומושפעים ממנה מאוד. העולם יכול להיות מקום לא פשוט עבורם, בעיקר כאשר הם נמצאים בסביבות שלא מטיבות עמם ומתייחסת לרגישות שלהם כלא לגיטימית ובעייתית.

במקרים אלו, עלולים החסרונות לעלות היתרונות ולגרום לתחושות שליליות ולמעורבות חברתית נמוכה אשר בתורם יתרמו להערכה עצמית נמוכה, להימנעות, לתחושת בדידות ואף לדיכאון ולחרדה.

אם נלך לרגע לתחום אחר, ניתן לחשוב על סחלבים. סחלבים הם פרחים "מפונקים" וככאלו הם לא פורחים בכל מצב ובכל סביבה. הם זקוקים לתנאים אופטימליים ולטיפול מסור שמותאם בדיוק לצרכיהם. רק כאשר הם מקבלים בדיוק את מה שהם צריכים, הם פורחים בשיא יופיים המהפנט ועושים לנו טוב בעיניים. כך הם אנשים רגישים מאוד. הם זקוקים לסביבה עוטפת ומכילה שמותאמת לצרכיהם ולרגישותם הרבה על מנת ללבלב, לשגשג ולתת לעולם להנות ולהרוויח מיופיים ומכישרונותיהם הרבים.

לכן, אחת המטרות בטיפול היא לתקף ולנרמל למטופל את הרגישות הגבוהה שלו ולסייע לו להבין אותה באפן מורכב ומלא על כל יתרונותיה וחסרונותיה, מבלי להפוך אותה לבעייתית או פתולוגית, כך שיוכל ללמוד בהדרגה כיצד להשתמש בה לטובתו ולתעל אותה לערוצים מפתחים ומקדמים בחייו.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר