פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
מאמרים מקצועיים
מה התינוק שלנו אומר לנו עוד לפני שהוא לומד לדבר?

מה התינוק שלנו אומר לנו עוד לפני שהוא לומד לדבר?

הדרכת הורים

תינוקות מדברים איתנו מרגע היוולדם. הם עושים זאת בעזרת מבטים, קולות, תנועות ידיים וגוף, הבעות פנים, חיוך, בכי ועוד. ככל שהזמן חולף, היכולות האלו הולכות ומתפתחות לכדי יכולות תקשורתיות מופלאות בין התינוק להורה שלו.

בגיל 3 חודשים, תינוקות מביטים בפני הוריהם במבטים ארוכים ובוחנים. הם נראים ממש מרותקים כשהם עושים זאת. ההורים מגיבים למבטים אלו בהנאה ובחיוך ובדיבור והתינוק מגיב בהשמעת קולות (קולות המיה וגרגור) ובחיוך וכך נוצרים למעשה מעגלי תקשורת שבהם התינוק וההורה נמצאים בתוך מה שנראה ממש כ"שיחה". כאן נזרעים הזרעים להמשך התפתחות התקשורתית בין התינוק להורה שלו ובהמשך עם אנשים אחרים.

תינוקות יודעים (לפעמים אפילו טוב יותר ממבוגרים) להיות איתנו בדיאלוג בתורות. הם יודעים להשמיע קולות מלווים בהבעות פנים ומבט, ואז לעצור ולהמתין כדי שאנחנו נגיב בתור שלנו ואז הם מגיבים למה שאנחנו עשינו וכך הלאה. זו באמת יכולת מופלאה!

מעוניינים שנצור קשר?

איך התינוק יגיד לנו שהוא רוצה לשחק איתנו?

ניקח לדוגמה תינוק בן 6 חודשים. הוא מביט בנו בעיניים גדולות ומנצנצות, המביעות ציפייה בשילוב עם חיוך, מנסה לתפוס את קשר העין שלנו, עושה תנועות עם הגוף, משמיעה קולות וצלילים מגוונים. ואת כל זה הוא יודע לעשות בתיאום מושלם כדי להעביר לנו את המסר – אמא/אבא בואו לשחק איתי! יהיה ממש ממש כיף!

משחק יכול להיות כל אינטראקציה מהנה עם או בלי צעצוע. כמו למשל: השמעת קולות מצחיקים, דגדוגים, משחקי תנועה ועוד.

בגיל חצי שנה הולכת ומתפתחת עוד יכולת חשובה מאוד לתקשורת בין התינוק לבין הוריו והסביבה – תינוקות לומדים לחקות. היכולת הזו מתחילה עוד קודם על ידי כך שהתינוק מתבונן ובוחן את פני ההורה שלו ומחקה צלילים מסויימים והבעות של ההורה. בחודשים הראשונים זוהי יכולת כמעט אוטומטית ומתרחשת ללא תכנון. בהדרגה היא הופכת ליותר ויותר רצונית.

בהמשך, לקראת גיל 9 חודשים, יתחיל התינוק לחקות גם תנועות מסויימות כמו: מחיאות כפיים, ידיים על הראש, ביי ביי ועוד. הוא ילמד גם לחקות ולהשמיע קולות וצלילים עם משמעות, כמו קולות של חיות (גה גה לברווז, מוו לפרה…), אם-אם לאכול ועל ידי כך ילמד לקשר צליל מסויים לבעלי חיים, עצמים ופעולות.

יכולת נוספת שמתפתחת בד בבד היא יכולת התנועה, התינוקות שלנו לומדים לזחול והם יכולים עכשיו לנוע ממקום למקום באופן עצמאי.

איך קשורה יכולות התנועה ליכולות התקשורתיות של התינוק?

כשתינוקות מתרחקים מההורים שלהם, הופכת היכולת התקשורתית לחיונית אף יותר. התינוק מבין עכשיו שההורה לא תמיד נמצא לידו ובכך הוא מבין שהוא צריך לפתח ולשכלל את היכולות התקשורתיות שרכש עד כה כדי להצליח לתקשר עם ההורה שלו גם כשהוא לא לידו.

דוגמא אחת לכך היא שכאשר התינוק מתרחק מההורה ומגיע למקום או חפץ חדשים, הוא זקוק לאישור של ההורה שהכל בסדר ולכן הוא יעצור, יסתכל אחורה ויחפש את מבטו של ההורה שמאשר שהכל בסדר או לחילופין שהוא מתריע ומזהיר מפני סכנה אפשרית.

לקראת גיל שנה, התינוקות שלנו יתחילו להשתמש במילים ממש (מילה יכולה להיות גה-גה לברווז למשל או נה-נה לבננה). רכישת המילים הראשונות לא באה על חשבון זניחת מגוון ההבעות והיכולות התקשורתיות שנרכשו עד אותו הזמן אלא מתווספות לסט הכלים התקשורתיים הקיימת.

חשוב להדגיש כי תינוק שמתקשר אתכם לא עושה זאת כל הזמן ברצף. תלוי בגיל, בטמפרמנט, במצב הבריאותי ועוד – התינוק שלנו ירצה גם להפנות את תשומת ליבו לדברים אחרים, לבחון את הסביבה, לשקוע בשינה או סתם באופן טבעי יכול לאבד עניין.

וכך, בהגיעם לגיל שנה, התינוקות שלנו מצויידים כבר בשלל דרכים משוכללות מאוד המשמשים אותם כדי להביע את עצמם בדרכים מגוונות, וכדי לבטא את איך שהם מרגישים ואת הצרכים שלהם והרצונות שלהם.

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר