פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
טיפול במשבר נפשי
העצמה אישית ועצמית

העצמה אישית ועצמית

העצמה אישית היא אסטרטגיה המיועדת לעזור לאדם להגשים עצמו, לחזק את ההיכרות שלו עם מגוון כוחותיו, משאביו, מודעתו ותפיסותיו השונות. זהו שם כולל למגוון טכניקות שמיועדות לכוון להרגשה טובה יותר עם העצמי, לתחושה כי קיימים יותר משאבים וכוחות להתמודד עם נושאים ואתגרים שונים.

העצמה אישית היא מושג מרכזי בתחום האימון האישי וטיפול CBT קוגניטיבי התנהגותי המגיע מתחום הפסיכולוגיה החיובית. נושא זה עוסק בזיהוי ושיפור משאבי נפש שונים לקידום מטרות שהאדם מעוניין בהן.

זהו תהליך שבבסיסו מוביל את האדם לשלוט יותר בחייו, לקחת יותר אחריות להתמודדות. מדובר בתהליך מתמשך של פיתוח וקידום מיומנויות שונות על מנת ליצור השפעה ואפקט משמעותי בחיים. מדובר בתהליך לאורך זמן, משמעותי, ולא רק תחושת העצמה מקומית ורגעית נוכח אירועים מרגשים או סדנת סוף שבוע.

מעוניינים שנצור קשר?

תהליך של מודעות עצמית להעצמה אישית

אחת ההצעות בתהליך ההעצמה אישית היא להיות יותר מודעים לבחירות אותנו אנו עושים, כך שיותר יבטאו את הרצון הפנימי של מי אנו רוצים להיות. לעיתים בדרך החיים, אנו מאבדים את הראיה הפנימית קדימה, למי שאנו רוצים להיות ומסוגלים להיות. האפשרויות האלו אינן מיידיות ודורשות עבודה מתמשכת, גם באמצעות עזרה כגון טיפול פסיכולוגי להתפתחות אישית וצמיחה.

תהליך של מודעות כולל בירור: האם אני משתמש בכל היכולות והכישרונות שלי? באילו דרכים יצירתיות אני יכול לבטא יותר את עצמי? המטרה היא להראות לעצמי כי קיימות אפשרויות, שאפשר לפתוח את החשיבה והתפיסה הקיימת לעוד ערוצים ולעוד אנשים.

שינוי דפוסי חשיבה קיימים

אנו הולכים בשבילי החיים שיצרנו לעצמנו. זה אמנם משפט שנשמע קלישיאתי אך הוא לא. אנו המשך של דפוסים שקיבלנו בילדותנו מההורים, מהאישיות שלהם, ממי שהם, מהדרך שכל אחד מהם עשה והשפיע עלינו כילדים, ולאחר מכן שבילי החיים שצועדים בהם כבני נוער ומבוגרים צעירים, מושפעים מכל מיני סביבות, תפיסות ואנשים שונים.

לעתים אנו פוגשים מצבים או אנשים בחיינו שמשפיעים באופן שאינו תורם להתפתחות אישית, אנשים המשפיעים לחשוב או לתפוס את העולם כפי שהם תופסים אותו, ואף לעיתים נוצרת תחושה פנימית מציפה של רגשות נחיתות, קנאה, הפחתת ערך עצמי. אלו רגשות טבעיים לגמרי, אך כדאי לברר מה  השורש שלהם, וכיצד ניתן להתמודד טוב יותר עם תחושות אלו. חלק מתהליך טיפול פסיכולוגי לדוגמה הוא לזהות דפוסים קיימים ולראות כיצד ניתן להתמודד איתם אחרת, להצציע דרכים חלופיות ואף לשנות את הדפוסים.

תרגיל לדוגמה בהעצמה אישית

התרגיל הוא סביב התבוננות. להתבונן מתי קיימת תפיסה עצמית שלילית, ולהתבונן מהם דפוסי החשיבה שהיו באותם רגעים, והאם מדובר בדפוס. להתבונן במה שקרה וכיצד הגבתם:

  • אילו רגשות עלו?
  • האם הרגשת לבד?
  • האם הרגשת עצוב?
  • כועס?
  • חרד?

על מנת ליצור שינוי מהותי ועמוק בחיים נדרש לא רק אומץ, אלא גם עיקביות בתהליך, התמדה, נחישות. תהליכים נפשיים לוקחים זמן, לפעמים לא מעט זמן. בתהליך זה הקשור להעצמה אישית, כמו כל תהליך מנפשי אחר, גם בטיפול פסיכולוגי, נדרש אומץ להתמודד עם פחדים, לראות את החלקים הפחות מוצלחים בעצמי ולעבוד איתם. אומץ נדרש בחלקים מסויימים של תהליך, כאשר נדרש לעמוד על שלך לדוגמה כאשר אינך מורגל בכך, או להיות נדיב כלפי העצמי באפשרות לסלוח ולחמול על חלקים שונים בעצמי.

ההתמקדות היא כמובן לא רק בחלקים שאין אלא בחלקים שיש, ביכולות, באיכויות, וכיצד להשתמש בהן במלואם. לעיתים אנ מתקשים לעשות פעולות שכן מרגישים קיימת התנגדות, שהן אינן טבעיות, אך אולי דווקא שם טמונה העבודה הפנימית לברר מה קורה דווקא במקום זה.

שינוי חשיבה

לכולנו מערכות חשיבה, תפיסות ואמונות שמגדירים אותנו למעשה. תבניות חשיבה אלו יוצרות ביטחון בעולם, מסדרות אותו לפי איך שאנו מכירים ומגדירים אותו, וכל זאת על בסיסי ערכים ועקרונות שמתאימים לכל אדם ואדם.

קשה לשנות אופני חשיבה שאינן מסתדרות לאותן תבניות, אך לעיתים נדרש לאתגר חשיבה זו על מנת לברר מהם בסיסי החשיבה של העצמי, מהם השורשים, על בסיס מה אני מחליט כפי שאני מחליט וכן הלאה.

תבנית חשיבה שפוגשת רבים מאיתנו היא תבנית חשיבה מכוונת פעולה, ביצועים והישגים. תבנית זו כוללת לעיתים חשיבה נוקשה וקבועה שלא קל לשנותה. דוגמה נוספת היא תבנית חשיבה לאיך אחרים תופסים אותי, וכך קיימת חשיבה חוזרת ונשנית של הערכה עצמית מול איך שרואים אותי, והקושי בכך שהעצמי ניזון מהבחוץ לבפנים ולא להפך, עם תחושה פנימית של הכוונה והחזקה.

תבנית חשיבה זו כוללת חשש מאיך אחרים יתפסו אותי, חשש לאכזב, חשש לא להצליח בפרוייקטים שונים כולל פרוייקטים קבוצתיים, כאשר למעשה אחרים נמצאים בתוך ההתמודדות שלהם ולרוב לא יזכרו כל פרט אצל אחרים.

תהליך התפתחות כולל בתוכו כישלונות רבים, עד כדי כך שלומדים כל פעם להתמודד טוב יותר עם הכשלונות. מנסים לעשות דבר מה טוב יותר, אחרת, שונה, ברוח שונה וכדומה. חשיבה מסוג זה שמכוונת צמיחה כוללת את הסיכון שלהיכשל ולהתמודד שוב ושוב עם כך, אך שהו תהליך של גדילה והתפתחות, מכירים בו אנשים חדשים ומיומנויות חדשות.

יכולת אישית וידע

מודעות עצמית והכרות טובה יותר עם העצמי נותנים תחושה לגבי משימות חדשות, האם אצליח או לא אצליח, האם יש לי יותר מסוגלות לכך או שנושא זה יאתגר אותי. היכולת להגיד על נושא או תחום מסויים בזה איני טוב, היא גם יכולת חשובה וסתגלנית, ואנשים לרוב מעריכים זאת. זו גם אפשרות לגשת למשימות חדשות בסקרנות ובצניעות ובאמת להצליח ללמוד מתוך נקודת מבט של אי ידיעה.

נסו להבין מהו שביל ההתפתחות שלכם, מה הוא מכיל, מה אני צריך לעשות על מנת לממש זאת. זהו מסע מצמיח ומגדיל, המאפשר לעצמי להתעצם ולהרגיש בעל מסוגלות טובה יותר.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר