פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
טיפול בילדים
פגיעה מינית בילדים

פגיעה מינית בילדים

פגיעה מינית בילדים

פגיעה מינית בילדים הינה תופעה חמורה שהחברה לרוב נוטה להוקיע. לעיתים הנושא עולה לכותרות ובכך מעלה עוד קצת את המודעות הציבורית, אך לרוב הפגיעה המינית איננה מדוברת, היא מלווה בבושה ואשמה מפלצתיות ונותרת עטיפת חשאיות עבה, אשר לעיתים רבות מרחיקה את הילד מהחברה וגורמת לו להסתגר בתוך עצמו.

פגיעה מינית בילדים עשויה להתרחש בכל שכבות האוכלוסייה. על פי מחקרים, במרבית המקרים, קיימת קרבה משפחתית בין אותו ילד למתעלל או הפוגע. כ-80% מהילדים העוברים פגיעה מינית, נפגעים על ידי אנשים שהם מכירים. והמדאיג מכל – שכיחות פגיעה מינית בילדים על ידי דמות הנתפסת בעיניי הילד כמוכרת ואמינה, גבוהה פי שלוש מאשר התעללות על ידי זר.

אם אתם חושדים שילדכם עבר התעללות מינית, פנו אלינו בהקדם האפשרי. אנו נוכל לסייע לו ולכם לעבד את החוויה הקשה ולמנוע מהטראומה לפגוע באיכות חייו לטווח הארוך.

מעוניינים שנצור קשר?

כיצד לאתר התעללות מינית בילדים?

שיעור הילדים אשר ספגו התעללות מינית מסוג כלשהו, מוערכת כגבוהה בהרבה יותר משיעור הילדים אשר הגישו תלונה וחשפו את התעללותם. רוב מקרי ההתעללות המינית אינם מתגלים, ותחושת ההסתרה והסוד מחריפה את מצבו הנפשי של הילד המתבגר אף יותר.

פגיעה מינית בילדים היא אחת החוויות הקשות ביותר להתמודדות גם לילד הנפגע וגם להוריו ומשפחתו. בעת שמתגלה הפגיעה, אם באופן מיידי ואם לאחר תקופה, עוברת רעידת אדמה על כל אחד מבני המשפחה בנפרד ועל התא המשפחתי כולו. חשוב מאוד לפנות לעזרה מקצועית בשעת משבר קשה זו!

לצערנו ילדים חשופים לפגיעות מיניות עוד יותר ממבוגרים, וזאת בשל היותם חלשים, תמימים, ומשתפי פעולה באופן טבעי. רוב הפגיעות המיניות אצל ילדים נעשות על ידי מישהו מוכר או קרוב משפחה ורק מיעוט מהן מאדם זר לחלוטין. קשה להאמין ולקבל אך העובדות מדברות בעד עצמן. עובדה זו מכניסה הרבה פעמים את הילד הנפגע למצב של בלבול וקושי באבחנה בין טוב ורע ואינה תורמת להבנה שפגעו בו.

פגיעה מינית בילדים הינה חוויה המעמתת את הנפגע או הנפגעת עם מצב של חוסר אונים ואימה קיצוניים ובכך מתערערת תחושת הביטחון הקיומי בעולם והאמון כלפי האחר. לעיתים קרובות הפגיעה המינית מביאה לשינוי ניכר אצל הנפגע או הנפגעת. לאחר הפגיעה הקורבן מרגיש כי הוא אינו אותו אדם שהיה לפני כן ושינוי זה עשוי להשפיע על כל תהליך ההתפתחות התקין ועל עיצוב מבנה אישיותו. האירוע של הפגיעה או ההתעללות הינו אירוע טראומתי במיוחד המחולל שינוי עמוק בעוררות של תחושות הגוף, ברגש ואף בזיכרון.

שלושה מצבים אפשריים לאחר הפגיעה:

  1. המצב האפשרי הראשון הוא שהילד מבין שפגעו בו ומיד משתף את הוריו או מבוגר קרוב אחר, בעצם הילד פונה אל מקור הביטחון שם הוא יכול להביע את המצוקה ולהיתמך.
  2. המצב השני הוא כאשר הילד מבין שפגעו בו אך לא מספר לאף אחד, לפחות לא למבוגרים או דמויות סמכות שסביבו. בעצם הסביבה הבוגרת והאחראית איננה יודעת מהפגיעה וברוב המקרים לאור סימנים מסגירים הסביבה מתחילה לחשוד שמשהו לא תקין.
  3. המצב השלישי הוא כאשר ילד עבר פגיעה מינית אך הוא לא מודע לכך, הוא לא מבין שגבולות אסורים נפרצו, והחוויה הטראומתית נדחקת למעמקי הנפש.

סממנים:

  • התעניינות יתרה בנושאים מיניים – שאילת שאלות בנוגע לאיברים ומעשים אפשריים.
  • הסתרת יתר או חשיפת יתר ביחס של הגוף.
  • סימנים של טראומה: שינויים בהרגלי שינה, אי שקט, בעיות בריכוז, חוסר אנרגיות ועניין, התנהגות קצת ריקה מתוכן.
  • רגרסיה – חזרה להתנהגות שכבר איננה, כגון – בקשה לבקבוק, מוצץ, הרטבות וכדומה.
  • האם יש סימנים פיזים של פגיעה, ניתן לבדוק בזמן מקלחת או התלבשות.
  • כל שינוי דרמטי בהתנהגות של הילד – הסתגרות או פתיחות יתר לאנשים, תוקפנות, חוסר שליטה, שינוי בסדר יום.

 

פגיעה מינית בילדים - טיפול

קיומו של טיפול פסיכולוגי במקרה של תקיפה מינית \ פגיעה מינית הינו קריטי ביותר! יש קושי רב לגייס כוחות להתמודדות עם האירוע או האירועים לבד או בעזרת משפחה, כיוון שבני המשפחה עוברים בעצמם חוויה מאוד קשה. יש חשיבות מכרעת למציאת אוזן קשבת אובייקטיבית אשר ניתן לשתף, להישען ולתאר את שהתרחש בצורה נכונה ואמיתית, לשוחח על הרגשות שהאירוע מעלה, על מחשבות שמתרוצצות ומטרידות, ולהתחיל תהליך של עיבוד מעמיק והתאוששות מהמשבר הן עבור הילד והן עבור בני משפחתו.

כאשר אנו ניגשים לטפל בקורבן לפגיעה מינית, אנו לוקחים בחשבון כמה גורמים, כגון גיל, נסיבות הפנייה לטיפול, מצב רפואי ואופי הטראומה. מטרת הטיפול, מלבד לטפל בבעיות הנפשיות אשר התעוררו בעקבות הפגיעה, היא גם למנוע את התפתחותן של בעיות והפרעות נפשיות בעתיד.

מבוגרים אשר חוו בעברם פגיעה או התעללות מינית, מגיעים לעיתים לטיפול בעקבות בעיות שהתפתחו לאורך חייהם ואינם פנו לטיפול. מדובר בבעיות כגון התמכרות לאלכוהול ולסמים, הפרעות אישיות, הפרעות אכילה, דיכאון וקשיים רבים בקיום מערכות יחסים בין אישיות או לחלופין אנטימיות ורומנטיות.

ישנן בעיות רבות אשר עתידות להופיע בשנים מאוחרות יותר בחייו של הקורבן להתעללות המינית. במפגש הטיפולי הראשוני, המטפל יסייע בחשיפה והצפת האירוע הטראומתי וינסה להבחין ביחד עם המטופל בתחומי החיים שנפגעו עקב כך. ישנה השפעה מכרעת על חווית הפגיעה או ההתעללות על תפיסת עולמו של הקורבן, ולרוב מופיע נזק פסיכולוגי כלשהו אשר נגרם לו ומפריע לו לנהל אורח חיים תקין.

ילד אשר עבר התעללות מינית, חווה פגיעה קשה בחוויית הקשר הבין אישי עם אדם אחר. ולכן מוקד הטיפול בעיקרו בשיקום היכולת לקשר בין אישי, וחוויה מתקנת של יחסים עם מבוגר תומך שניתן לסמוך עליו. במסגרת הטיפול מקבל הילד הכרה בכאב העצום שחווה, אל מול ההסתרה והסודיות, האירועים הטראומתיים, הבושה, האשמה ועוד… כל אלה זוכים לתהליך עיבוד מחדש של הטראומה, בסביבה מאפשרת, תומכת ומקבלת.

בנוסף, הטיפול מסייע בהפחתת הסמפטומים הפסיכולוגיים הנלווים בדרך כלל לפגיעה מסוג זה כגון הפרעות אכילה, דיכאון, חרדה, סמפטומים פוסט טראומתיים ועוד… וכן הטיפול מסייע ועוזר בתהליך שינוי דפוסי התנהגות בעיתיים אשר התעוררו עקב הפגיעה, כמו למשל הרסנות, התנהגות מינית בלתי מבוקרת, ועוד…

החשיפה של ההתעללות המינית מערערת ומטלטלת את הילד ואת המשפחה כולה, בפרט את יחסי ההורים עם הילד, במיוחד כאשר הפוגע הוא אחד ההורים אך גם כאשר הפגיעה מתרחשת מחוץ למשפחה.

מבחינת ההורים המודאגים, ניתן לציין כי ישנה חשיבות רבה ביותר לפקיחת עין ואוזן לגבי התנהגותו של הילד ועל האחריות של ההורה להיות עם האצבע על הדופק בכל הקשור לשינויים בהתנהגות הילד אשר מעוררים חשש ודאגה. חשוב להבהיר כי ככל שעובר זמן רב יותר מהתרחשות האירוע לפנייה לטיפול, כך הבעיות הנפשיות מעיקות יותר והטיפול מורכב יותר.

אצלנו במכון, מטפלים מוסמכים לטיפול פרטני פסיכותרפי בנפגעי טראומה מינית ואף מפגשים וייעוץ להורים, שלעיתים יש להן חשיבות מכרעת בתהליך ההתמודדות של המתבגר. אנו מזמינים אתכם לשבור את מעגל השתיקה וההסתרה ולהגיע למפגש היכרות שעשוי לשנות את חייכם מקצה לקצה.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר