פסיכיאטריה
מאניה דיפרסיה – הפרעה דו קוטבית

טיפול בהיפוכונדריה

כשהשינויים במצב הרוח הם קיצוניים משמעותית, ומתקופה של התרוממות רוח והרגשה שהעולם מצוי בכף ידינו, חל מעבר חד לשפל תחושתי, עם דיכאון בעל מימדים עמוקים וקשים, עד כדי חוסר יכולת לתפקד, עם תחושות קשות מלוות במחשבות על אובדן, חוסר שליטה וחוסר טעם בחיים, הסבירות שמדובר במאניה דיפרסיה היא גבוהה.

איך מזהים את המצב, למה זה קורה ומהן שיטות הטיפול?

מה זו מאניה דיפרסיה?

רוב האנשים סובלים במהלך החיים לפחות פעם אחת מתחושות של עצב, דכדוך ודכאון קל. אלו הם מצבים שיכולים לנבוע מסטרס, חוסר שינה, משבר נקודתי, כמו פיטורים, אובדן אדם יקר או משבר אמצע בחיים. רוב האנשים ייצאו ממצבים אלו, בכוחות עצמם או בעזרת טיפול נקודתי וממוקד.

אולם כשהדיכאון מתחיל להשתלט על כל חלקה טובה, פוגע בהתנהלות היומיומית ובתפקודים, מדיר שינה ומתבטא בתנודות קיצוניות במצב הרוח, מדובר במאניה דיפרסיה, או כפי שנהוג לכנות אותה היום, הפרעה דו קוטבית.

למעשה, המאפיין הבולט ביותר של מאניה דיפרסיה הוא בשינויים קיצוניים באנרגיות ומצב הרוח. המטופל עשוי לחוות מצב רוח מרומם ביותר, אנרגיות גבוהות ותחושה שהוא בלתי מנוצח. זמן מה לאחר מכן יתחלפו התחושות הטובות במצב רוח ירוד ומדוכדך, דיכאון כבד, עצב תהומי, חוסר תיאבון וחוסר יכולת לישון. המטופל לא ימצא עוד טעם בחיים, יחוש מיואש ונטול תקווה.

הפרעה דו קוטבית נחשבת למחלה כרונית. היא נמשכת כל החיים. בעזרת טיפול ממוקד ומדויק, ניתן לקיים שגרת חיים תקינה.

מה הגורמים למאניה דיפרסיה?

הגורמים להפרעה דו קוטבית נחלקים לגורמים ביולוגיים וגורמים פסיכולוגיים:

במישור הביולוגי יכולים שינויים במבנה ותפקוד המוח לגרום למאניה דיפרסיה, למשל שינויים בשעון הביולוגי או שינויים המתרחשים בחומרים הכימיים המצויים במוח ואחראים להעברת מסרים בין תאי העצב השונים. גורמים ביולוגיים נוספים הם שינויים הורמונליים ואף גנטיקה (רקע משפחתי רלוונטי).

במישור הפסיכולוגי יכולים גורמים כמו מתח רב, טראומה קשה או צריכת אלכוהול וסמים (כולל תרופות הרגעה) במינון גבוה, לגרום למאניה דיפרסיה.

המחלה מתפרצת, ברוב המקרים, בסביבות גיל עשרים.

מהו דיכאון ואיך מטפלים בו?

מאניה דיפרסיה - התסמינים

תסמיני מאניה דיפרסיה נחלקים לשלב המאניה ולשלב הדיפרסיה.

תסמיני מאניה:

• אי שקט
  • ירידה בתיאבון, לעתים עלייה בתיאבון
  • חוסר יכולת ורצון לצאת מהמיטה, גם אם מדובר בקימה לצורך הליכה לעבודה

התסמינים של הפרעה דו קוטבית אינם אחידים ומשתנים בהתאם לגיל החולה. תסמינים של הפרעה דו קוטבית בקרב בני נוער הם שונים מאלו של אנשים מבוגרים. זהו נתון חשוב באבחון ההפרעה. גם דרגת חומרת ההפרעה שונה בין הלוקים בה.

מאפיין משותף לשלב המאניה ולשלב הדיפרסיה הוא מחשבות מיותרות, עד כדי הזיות. מצב זה מוגדר כפסיכוטי, מאחר וקיימת פגיעה ביכולת להתחבר למציאות.

כשמופיעים תסמיני מאניה או דיפרסיה, יש לטפל במצב באופן מיידי, מאחר ועלולה להישקף סכנה ממשית לחיי האדם או לסובבים אותו.

טיפול במאניה דיפרסיה

לפני קבלת טיפול, מכל סוג, צריכה להתקבל אבחנה כי אכן מדובר במאניה דיפרסיה. האבחון מתבצע על ידי פסיכיאטר מומחה, שיידע לקבוע באיזה סוג של הפרעה דו קוטבית מדובר. ככל שהאבחון יהיה מדויק יותר, כך הטיפול יהיה קונקרטי יותר. לבדיקה הפסיכיאטרית מתלווה גם בדיקה גופנית על מנת לשלול מצבים פיזיים שונים שעלולים לגרום לסימפטומים הדומים לאלו של הפרעה דו קוטבית, למשל שיבושים בתפקוד בלוטת התריס.

לאחר האבחנה והקביעה שאכן מדובר במאניה דיפרסיה תינתן תוכנית טיפול. היא כוללת מתן תרופות וטיפול פסיכותרפי.

התרופות מותאמות למטופל בהתאם למצבו והן ניתנות הן במצבי המאניה והן במצבי הדיפרסיה. בין התרופות השכיחות: ליתיום, המסייע בייצוב מצב הרוח; דפלפדט, למיקטל, משמשות לייצוב מצב הרוח ומניעת פרכוס; ספריס, ריספרדל, הלדול, הנוגדות פסיכוזה; קלונקס, לוריבן, המשמשות להרגעה, ועוד.

בחלק מהמצבים יומלצו למטופלים סוגים שונים של תרופות לנטילה במקביל.

הטיפול התרופתי משמש להאטת קצב התפרצות ההפרעה הדו קוטבית, לשיפור מצב הרוח בשלבי הדיפרסיה וייצובו, להפחתת התסמינים בשלב המאניה וגם, טיפול בתופעות הלוואי שעלולות התרופות לגרום. הפסיכיאטר עוקב אחר השפעת התרופות על המטופל, משנה את המינון במידת הצורך, או מחליף את התרופות. בנוסף, ישנן תרופות שמטפלות בתופעות הלוואי של התרופות שניתנו לטיפול במאניה דיפרסיה.

טיפול פסיכותרפי במקביל לטיפול תרופתי

במקביל לטיפול התרופתי יש חשיבות רבה לטיפול הפסיכותרפי. הוא משמש לחיזוק המטופל ומסייע לו לחזור לשגרת חיים מסודרת ככל האפשר, מלמד את המטופל להשיג שליטה על המצב ולהאריך את זמן התקופה היציבה בחייו. עוד מסייע הטיפול הפסיכותרפי להבין את חשיבות הטיפול התרופתי כדישיהיה נאמן לו ויתמיד בנטילת התרופות.

בנוסף, מסייע הטיפול הפסיכותרפי, ובמיוחד הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, לזהות דפוסי חשיבה מזיקים ומעוותים, והקניית כלים ומיומנויות כדי להבין אותם ולשנות אותם. באמצעות הטיפול יצליח המטופל לזהות את דפוסי החשיבה וההתנהגות המזיקים וילמד לפתח הרגלים חיוביים ובריאים לו.

עוד מתמקד הטיפול הפסיכותרפי בסיוע לבני משפחת המטופל להבין את מצבו ולקבל כלים להתמודד עם ההפרעה שלו ודרכים להתמודד עימה, על מנת לשפר את מצב המטופל במקום להחמירו.

מכון תל אביב לפסיכותרפיה מסייע לסובלים מהפרעה דו קוטבית ולבני משפחתם בכל הכלים המקצועיים העומדים לרשות המכון. הליווי הוא אישי וצמוד ומתבצע על ידי צוות מטפלים מנוסה ומיומן, המורכב מפסיכיאטרים ומטפלים מוסמכים. בעזרת הטיפול במכון ניתן להפחית בקצב התפרצויות ההפרעה, עד כדי מניעתן ולאפשר למטופל ליהנות מאורח חיים תקין ויציב.

אנו מזמינים אתכם לקבלת אבחון והתאמת תוכנית אישית המשלבת טיפול תרופתי ופסיכותרפי, כדי להבין את ההפרעה, לסגל שגרת חיים תקינה ולשפר את איכות החיים של הסובל מההפרעה ובני משפחתו.