רח' פרופ' שור 16, תל-אביב 077-9969194
דף הבית
טיפול בהפרעת חרדה
טיפול EMDR לחרדה וטראומה

טיפול EMDR לחרדה וטראומה

טיפול פסיכודינמי

EMDR היא שיטת טיפול פסיכותרפית מבוססת מחקר, קצרת מועד יחסית, ממוקדת, העוסקת בעיבוד חוויות שהחלו את השרשרת המשולשת של תפיסה, רגש וחוויה. קיצור השם EMDR הוא Eye Movement Desensitization and Reprocessing – הקהיה ועיבוד מחדש באמצעות תנועות עיניים.

השיטה נועדה לטפל בתסמינים נפשיים הנובעים מחשיפה לטראומה (כגון תאונה, הלם קרב וכדומה) או כל אירוע משברי אחר הגורם למצוקה נפשית רבה ושיבוש התפקוד הרגיל והשוטף. ניתן להשתמש בשיטה זו גם לטיפול במשברים ובעיות נפשיות פחות חריפות.

אמנם השיטה פותחה לעבודה באמצעות תנועות עיניים, אך כיום משתמשים בגירויים שונים המערבים את שתי ההמיספרות של המוח (בין ההמיספרה הימנית לשמאלית), לדוגמא – תיפוף על הברכיים, רטט חשמלי עדין הרוטט לסירוגין בכל יד, שימש באוזניות שמע בכל צד לסירוגין ועזרים אחרים הדומים לעיקרון זה.

מעוניינים שנצור קשר?

מה זה EMDR ואיך עובדת השיטה?

על פי שיטת טיפול זו, טראומה או כל משבר נפשי או אירוע חריף ומשמעותי בחיים גורם למצוקה נפשית המציפה את המוח בשלל פרטים מהאירוע כגון חושים שונים – קול, ריח, טעם, מגע, תמונות ויזואליות וכן הלאה. המוח מוצף על כל מערכותיו הקוגנטיביות והנוירולוגיות כך שלא מתבצע עיבוד נכון ומבוקר של האירוע שהתרחש. ה-EMDR בא להשלים פער זה ולעבד את הזיכרון הטראומטי כהלכה בצורה יעילה וטובה יותר התורמת להקלה נפשית והתמודדות טובה יותר עם האירוע שקרה.

אינספור מחקרים נעשו בתחום ה-EMDR ומצאו שאכן שיטה זו יעילה וטובה, וכיום היא מיושמת במקומות רבים בעולם ובעיקר במקומות של רפואה דחופה ומתן מענה מהיר לנפגעי טראומה, כגון בית חולים שדה בצבא, חדרי מיון, מענה מהיר לנפגעי תאונות דרכים ועוד.

האופן בו השיטה עובדת, כלומר עיבוד הטראומה תוך כדי חיבור בין שתי ההמיספרות של המוח באמצעות תנועת עיניים או כל אמצעי אחר – עדיין אינו ברור ומובן באופן מלא. חוקרים עדיין לא הצליחו להבין באופן מדויק מהו המנגנון הנוירולוגי שגורם ל"ריפוי הנפשי" של ה-EMDR, אך הוא הטיפול הנפשי המומלץ כקו ראשון בטיפול בפוסט טראומה לכל הגילאים, לא רק בישראל אלא בכל העולם (הוגדר כך על ידי ארגון הבריאות העולמי WHO World Health Organization).

למי מתאים טיפול EMDR?

טיפול EMDR נועד במקורו לאלו המתמודדים עם טראומה לסוגיה, אך לא רק – ניתן לטפל בשיטה זו גם בפוביות, חרדות למיניהן, דיכאון קל וקשיים בויסות חושי. הפרעות חרדה שונות עשויות להיות משולבות הן בטיפול CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי והן ב-EMDR, אלו טיפולים שיכולים להשתלב יחד ולתת מענה יעיל וטוב להתמודדות טובה יותר עם חרדה והשלכותיה.

בנוגע לטראומה, מחקרים רבים גילו כי טיפול EMDR יעיל לטיפול אקוטי וקרוב בזמן לאירוע הטראומטי. היעילו טובה גם עבור אירועים חריפים כגון תאונות דרכים, אירועי טרור, פגיעות מיניות, אונס וכדומה. כמו כן הטיפול יעיל גם לטראומות פחות אקוטיות כגון בעיות חברתיות, חרם וכדומה.

בנוסף, נמצא כי EMDR יכול להיות יעיל גם לטיפול בדיכאון קל, דיכאון אחרי לידה, פחד קהל והפרעות חרדה אחרות כגון חרדה כללית GAD – General Anxiety Disorder והתקפי חרדה.

האם טיפול EMDR מתאים גם לילדים?

טיפול זה כאמור מתאים לא רק למבוגרים אלא גם לילדים ובני נוער שחוו אירועים לא פשוטים, טראומות או כל אירוע קשה אחר. טיפול EMDR לילדים נעשה באמצעים רכים מותאמים לילדים, כלומר הגירוי הדו צדדי נעשה על ידי תיפוף על הברכיים, אוזניות עם רעש בילטרלי (לכל אוזן בהתאמה) וכן הלאה בהתאם למצב הנפשי והגיל של הילד.

הטיפול יכול להיעשות תחילה יחד עם ההורה עבור ילדים שחוו אירוע קשה וזקוקים להרגעה וביטחון שההורה מספק. לאחר מספר מפגשים כאשר ההרגעה יותר משמעותית אפשר לשוחח על מה שעובר בתודעה של הילד ולהתחיל לבצע את הפגישות באופן אישי גם ללא נוכחות ההורה. במידה ואפשר, הטיפול יעשה מלכתחילה ללא נוכחות ההורה אך ילווה בהדרכת הורים על מנת לשמור על קשר רציף עם ההורים ולתת להם כלים מתאימים.

טיפול מסוג זה יכול להיות מותאם גם לילדים אשר חווים פוביות וחרדות ברמות חומרה שונות וכמובן עבור ילדים שחוו טראומה או אירוע קשה מכל סוג וזקוקים לעיבוד.

כמה זמן נמשך טיפול EMDR?

משך הטיפול משנה מאדם לאדם. בטיפול EMDR אורך הטיפול קשור לקושי עמו מגיעים לטיפול. במידה ומדובר בנושא או בעיה ממוקדת, כך יהיה הטיפול ממוקד יותר וכנראה קצר יותר בטווח הזמן. במידה ומדובר בקושי רוחבי יותר או מתמשך, כך הטיפול יכול להיות ארוך יותר בזמן.

יש לדעת כי זמן הטיפול אינו המרכיב המרכזי וכי חשוב לעבור טיפול שאיכותו טובה ויעילה התורמת לאדם. לשם כך יש להתמיד בטיפול בעקביות, לשתף פעולה ככל הניתן ולבחור מטפל או מטפלת שאיתם אתם מרגישים בנוח באופן פתוח ובטוח.

טיפול EMDR יכול להיות טיפול ממוקד העוסק רק בשימוש בשיטת EMDR, או חלק מטיפול פסיכולוגי רחב יותר, למשל כחלק מטיפול CBT, כאשר נעשה למטרה מסוימת שימוש בכלי זה.

במה שונה EMDR מטיפול CBT או טיפול פסיכולוגי אחר?

שיטת EMDR מחוברת במידה מסוימת לשיטת טיפול CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי. שתיהן שיטות מבוססות מחקר, ממוקדות, קצרות טווח יחסית לטיפולים פסיכודינמיים. שתי השיטות מספקות מענה לנושאים דומים – טראומה, חרדות ופוביות.

ה-EMDR משלבת למעשה את שיטת ה-CBT (ויש האומרים הפוך) ודומה בשלבי הטיפול. כלומר שלבים של היכרות בין המטפל למטופל, הרגעה, תחילת עבודה על חוויה, רגש ועיבוד של מחשבות. שיטת ה-CBT דומה במידה מסוימת במבנה ובמהות של הגישה.

בטיפול CBT מניחים כי מחשבות ואמונות שליליות אצל האדם יש לחשוף אותן וללמוד להתמודד איתן טוב יותר. בשיטת EMDR האמונות אינן העניין אלא הסימפטומים – כלומר סימפטומים שונים שלא עברו עיבוד מספיק במוח ויוצרים תעוקה נפשית מול אירועים שונים בהווה שמזכירים לאדם אירוע טראומטי או דבר מה אחר הקשור לקושי הנפשי.

בשיטת CBT ישנם שיעורי בית ותרגולים שונים, בשיטת ה-EMDR – אין, אלא בעיקר זיהוי אירועים שונים שלא עברו עיבוד מספק או מתאים.

איך מתבצע טיפול EMDR ומהם השלבים השונים?

טיפול EMDR הוא טיפול מובנה בעל פרופיל ברור של 8 שלבים מרכזיים. אורך הטיפול משתנה בהתאם לכל אדם והקשיים הנפשיים איתם הוא מתמודד, וטיפול זה יכול להימשך מספר פגישות או תקופה של מספר חודשים – באופן מותאם לכל אחד.

  • שלב ראשון כולל תיאור הטראומה או הקושי הנפשי של המטופל, אילו סיטואציות קשות נפשית עבורו ומדוע למעשה הוא פונה לטיפול, איסוף פרטים והיסטוריה רלוונטית על ידי המטפל. דנים יחדיו על מטרות הטיפול וציפיות ממנו, ונלמדת טכניקה בסיסית להרגעה עצמית על מנת לתת מענה מיידי ראשוני (כיוון שבדרך כלל טיפול זה מיועד למשבר חריף נדרשת התערבות מיידית להרגעה). לדוגמה זיהוי מקום בטוח אישי למטופל – מעין זיכרון או דימוי שמספק רגשות חיוביים, נעימים ובטוחים.
  • שלב שני כולל העמקה בטכניקות הרגעה – כלומר מתן כלים נוספים להתמודד טוב יותר עם לחץ ומתח, סימפטומים שונים של החרדה או הטראומה שמציפה את הנפש. טכניקות הרגעה אלו נועדו למתן ולהרגיע מעט את הסערה שמתחוללת – וזאת על מנת שיהיה ניתן לעבוד באופן שקט ורגוע יותר. כאשר סערה מתחוללת קשה לקיים שיח טיפולי יעיל.
  • שלב שלישי הוא למעשה התחלת טיפול ה-EMDR. לאחר שלבי היכרות והרגעה, מתחילים לעבוד מול האירוע הטראומטי והמציף שהתחולל. למשל להעלות תחושה או רגש הקשור לאירוע שקרה, מחשבה שלילית הקשורה לאירוע וכן הלאה. כאשר עושים זאת מבקשים מהמטופל או מציעים לעלות גם חשיבה חיובית הקשורה לאירוע, או מחשבה חיובית שהיה רוצה שתתקיים. הסיבה שעושים זאת היא ללמוד יחד, המטופל וגם המטפל, מהן התפיסות והאמונות השונות המרכיבות את החשיבה סביב האירוע, איך מפרידים ומארגנים תחושות ואמונות שונות באופן מאורגן ומסודר יותר. כמו כן נלקחים מדדים (לדוגמה רמת מצוקה מ-1 עד 10) הקשורים לזיכרון ותחושת גוף – וזאת על מנת שתהיה אפשרות להשוות זאת לתחושה בסוף הטיפול.
  • שלבים 4 עד 6 הם למעשה המרכזיים ולב הטיפול EMDR – שלב ההקהייה, בו נעשה עיבוד זכרונות הכוללים רגשות ותחושות מהאירוע תוך כדי שימוש בכלי כלשהו היוצר קשר בין שתי ההמיספרות של המוח – תיפוף, או מעקב אחרי אצבעות או באמצעות תנועות עיניים וכדומה. עיבוד זה נעשה כמה פעמים לפי צורך ולפי עוצמת האירוע כאשר המטרה היא להוריד את רמת המתח והלחץ, ולהוריד את ההשפעה של המחשבות השליליות הקשורות לאירוע, באופן זה ניתן לעבד את האירוע באופן יותר מסודר ומאורגן כך שאפשר לבסוף להעלות זכרונות טראומטיים ללא החוויה הקשה שהתלוותה להם בתחילת הדרך.
  • שלב 7 ו-8 כוללים למעשה סיום של הטיפול, איסוף וסיכום ההשפעות השונות של האירוע על האדם, חיזוק טכניקות הרגעה שנלמדו בשלבים הראשוניים על מנת שיהיו כלים עמם ניתן להשתמש בהמשך, איסוף הזכרונות והתחושות השליליות הקשורות לאירוע באופן מאורגן ומסודר יותר, וביצוע הערכה לגבי המצב הנפשי בסיום הטיפול, והתלבטות משותפת האם להמשיך בטיפול וכיצד או לסיים את הטיפול.

המשמעות של טיפול EMDR

השלבים המשמעותיים של עיבוד ה-EMDR – בו המטופל מתמקד בזיכרונות הטראומטיים תוך כדי שהמטפל מפעיל גירוי דו-צדדי, נמשך כל פעם לפרק זמן קשר – בין 20 ל-80 שניות בהתאם לקושי. מתוך הזכרונות שעולים ברגעים אלו עולות אסוציאציות שונות – בהם משתמש המטפל על מנת להמשיך לעיבוד הבא וכן הלאה תוך כדי גירוי דו צדדי, וכך נמשך תוך כדי נגיעה ועיבוד האספקטים השונים של האירוע הטראומטי.

ללא עיבוד האירוע הטראומטי – כל מימד שלו עלול לעורר באדם תגובות לא פרופרציונאליות – כפי שאנו רואים פעמים רבות אצל אנשים פוסט טראומטיים שלא טופלו. הם סובלים ממחשבות חוזרות ונשנות, פלאשבקים, חלומות קשים, סיוטים ובאופן כללי ירידה משמעותית באיכות חיים.

טיפול EMDR מייצר שינוי של קשרים שונים במוח לאירוע שקרה, באופן אדפטיבי, מציאותי וחיובי יותר, וכך נוצרת הקלה רבה ויציאה מהמרחב של מצוקה למרחב של הבנה וקבלה של מה שאירע.

כמובן שאירועים טראומטיים שאינם חד פעמיים כגון תאונת דרכים עשויים לדרוש מספר מפגשים רב יותר ועבודה מעמיקה יותר למתן מענה טיפולי טוב ומתאים.

מי המציא את שיטת EMDR?

שיטת ה-EMDR הומצאה על ידי פרנסין שפירו Francine Shapiro שהיתה פסיכולוגית אמריקאית שפיתחה שיטת טיפול בזכרונות טראומטיים על ידי הקהייה חושית ועיבוד מחדש על ידי גירוי דו צדדי באמצעות תנועות עיניים. הגילוי של השיטה התרחש במקרה, כאשר פרנסין גילתה שתנועות עיניים מייצרות הקלה עבור זכרונות טראומטיים שליליים. היא עשתה את הדוקטורט שלה בנושא זה ולאט לאט פיתחה שיטה שמייצרת הקלה על סימפטומים, ולמעשה פיתחה את שיטת ה-EMDR.

היא הוציאה ספר הדרכה מסודר לשיטה בשנת 1995 בו יש לבצע 8 שלבים על מנת לעשות את הפרוטוקול הטיפולי המתאים. ספר זה נמצא בשימוש עד היום. כיום פותחו שיטות נוספות שממשיכות את גישתה של פרנסין באופנים שונים.

טיפול EMDR במכון תל-אביב לפסיכותרפיה

מכון תל אביב לפסיכותרפיה הוא מכון פרטי בו מטפלים מגוון מטפלים מסוגים שונים: פסיכולוגים קליניים, פסיכיאטרים מומחים ועו"ס קליניים פסיכותרפיסטיים. אנו עוסקים במכון בטיפול פסיכודינמי, טיפול CBT, טיפולים פסיכיאטרים תרופתיים, וגם אנו מתמחים בטיפול EMDR על ידי מטפלים בעלי ניסיון המתמחים בטיפול מסוג זה.

במידה ואתם מעוניינים בטיפול EMDR אנו מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר ולקבוע פגישה עם מטפל EMDR אצלנו במכון.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
דברו איתנו