מאמרים מקצועיים
הזוג ה(לא)מלכותי: על הקשר שבין דיכאון וחרדה

מאמר אורח

דיכאון וחרדה הן הפרעות נפשיות נפוצות ביותר, והן נתפסות כנפרדות ושונות זו מזו. ובכל זאת, לא פעם הן מופיעות יחד. להופעתן המשותפת מספר הסברים אפשריים: אחד מהם הוא הטענה שלשתי ההפרעות מקור משותף, ושהרקע הפיזיולוגי להתפתחותן הוא דומה. הסבר אחר מתמקד בהשערה שקיומם של סימפטומים של אחת ההפרעות מהווה כר פורה להתפתחות סימפטומים של ההפרעה השנייה.

כך למשל, חרדה מובילה לפגיעה תפקודית בתחומים שונים ולמצוקה נפשית, באופן שעלול להשפיע לרעה על מצב הרוח ביומיום, לירידה בתדירות הקשרים החברתיים וכן לתחושות חוסר ערך ואובדן שליטה. כל אלה מאפייני דיכאון, מכאן שהחרדה מובילה לדכאון.

באופן דומה, הירידה המשמעותית בתפקוד היומיום בה מאופיין דיכאון עלולה להוביל לתשומת לב מוגברת לסימפטומים גופניים ואלה עלולים לעורר חרדה, להפחית תחושת מסוגלות במצבים חברתיים ובעבודה שעלולה להתבטא בחרדה – וכך זה נמשך.

איזה פחד! מהי חרדה?

חרדה מאופיינת בעוררות גופנית ותחושות פחד קיצוניות בתגובה לגירוי מאיים, מציאותי או מדומיין; אלה משפיעות רבות על דפוסי ההתנהגות של האדם, למשל – הימנעות ממפגש עם מושא החרדה (למשל, אם הגבתי בחרדה גדולה ממבחן נהיגה, יתכן שאמנע מלגשת אליו שוב גם במחיר רשיון). אופן הביטוי של הפרעות חרדה הוא מגוון, למשל סביב מצבים או גירויים ספציפיים, או חרדה כללית המתבטאת בדאגנות סביב תחומי חיים שונים.

וגרה חרדה עם כבש ודכאון עם גדי ירבץ: כשחרדה ודכאון מופיעים יחד

לעומת זאת, דיכאון מאופיין במצב רוח ירוד וחוסר הנאה מפעילויות שבעבר נתפסו כמהנות, ועשוי לבוא לידי ביטוי בשינויים משמעותיים בדפוסי השינה והאכילה, מחשבות על מוות, חוסר ערך ואשמה, קשיי ריכוז ועצבנות, וסימפטומים נוספים. על אף שנדמה שמדובר במצבים שונים זה מזה, עדויות מחדר הטיפול ומעולם המחקר מספרות על קרבה משמעותית בין שתי ההפרעות, ואנשים רבים מדווחים על הופעה משותפת של דיכאון וחרדה. כיום ידוע כי השילוב בין שתי ההפרעות שכיח ביותר, ויתכן שיתבטא בתקופות מתחלפות של חרדה ודיכאון, או בהופעה בו-זמנית של סימפטומים דיכאוניים וחרדתיים. אלה לצד אלה.

לפרמט את הדיסק: על הטיפול במצבי חרדה ודיכאון

להופעה של דיכאון וחרדה יחד יש השפעה מכרעת על מהלך וסוג הטיפול הנפשי המתאים. בהשוואה להתמודדות עם כל הפרעה בנפרד, קיום בו זמני של חרדה ודיכאון עלול להוביל למצוקה נפשית משמעותית, להאריך את משך הטיפול ולהגביר את עמידות האדם לטיפול נפשי ותרופתי. על כן, הצגה של סימפטומים דיכאוניים וחרדתיים יחד דורשת אבחון מדויק ומעמיק, ולו בכדי להתאים לאדם טיפול נפשי מתאים ולסייע לו בהתמודדות עם אתגרי היומיום.

כיום קיימים מגוון טיפולים שמאפשרים לטפל באופן יעיל במצבי דיכאון וחרדה. אחד הטיפולים הנפוצים בשילוב דכאון-חרדה הוא טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT). טיפול זה מתמקד בקשר בין המחשבות, הרגשות ודפוסי הפעולה של המטופל. CBT מסייע לאדם לאתר ולשנות את דפוסי המחשבה וההתנהגות שלו, ולהקל על סימפטומים דיכאוניים וחרדתיים וכך מאפשרת הגישה למטופלים לכוונן מחדש את הדיאלוג הפנימי ומערכת האמונות שלהם, תוך נטרול תפיסות שליליות שתורמות למצבי דיכאון וחרדה.

המאמר נכתב על ידי צוות מומחים מטעם בטיפולנט – פורטל לשירותים פסיכולוגיים.