רח' פרופ' שור 16, תל-אביב 077-9969194
פסיכיאטריה
פסיכוזה והתקף פסיכוטי

התקף פסיכוטי, או פסיכוזה, מתאר מצב נפשי חמור וקיצוני הפוגע באופן משמעותי בדרכי החשיבה, ובתפיסה של המציאות. התקף זה עשוי להיות מלווה בדלוזיות (רעיונות או אמונות מוזרות כגון מחשבה שאני הוא המשיח), הלוצנציות (עיוות תפיסתי של גירויים שאינם קיימים כגון שמיעת קולות שאינם קיימים) ואילוזיות (פירוש שגוי ומעוות של גירויים במציאות (לדוגמה מחשבה שאדם שמתבונן בי כרגע רוצה ברעתי).

התקף פסיכוטי עלול להימשך זמן קצר ואף להתרחש באופן חד פעמי או לטווח ארוך יותר (אף מספר חודשים) ובאופן שחוזר על עצמו. חשוב מאוד לפנות מיד ליעוץ פסיכיאטרי מתאים ובמידת הצורך להתפנות באופן מידי למיון פסיכיאטרי על מנת לתת טיפול אנטי פסיכוטי מתאים. במידה ולא מטפלים בכך ההתקף עלול להימשך ואף לחזור.

מאחר והופעתם של ההתקפים הפסיכוטיים יכולה להיות קשורה למספר מנגנונים התנהגותיים ורגשיים לא קיים טריגר יחיד שתורם להן, ולרוב תהיה הפסיכוזה תוצר של מספר גורמים. בכל אופן, ברוב המקרים היא תתפתח על רקע ליקוי באחד או יותר ממנגנוני התקשורת, תפיסה, חישה, תפקוד, תובנה וקוגניציה.

מה ההבדל בין פסיכוזה וסכיזופרניה?

למרות שהם מכילים קווי דמיון רבים וקשורים ישירות אחד לשני, לא מדובר במונחים פסיכיאטריים זהים. למעשה, ניתן לומר כי סכיזופרניה היא מחלה נפשית המאופיינת במצב פסיכוטי בו נמצא האדם. אחד המאפיינים הבולטים של חולי סכיזופרניה הם ההתקפים הפסיכוטיים הכרוניים שגורמים להם לאבד אחיזה במציאות, ולשם כך הם נעזרים בתרופות אנטי פסיכוטיות שעוזרות לתפקוד טוב יותר.

מצב פסיכוטי: הרקע והגורמים לתופעה

פסיכוזות יכולות להיגרם על רקע שלל גורמים נפשיים ופיזיולוגיים. בחלק מהמקרים אף לא יימצא הטריגר שהוליד את התקפי הפסיכוזה.

מחלות נפשיות וקוגניטיביות: מלבד סכיזופרניה, ההתקפים יכולים להתפרץ על רקע ליקויים חמורים בתפקוד המוח, גידולים מוחיים, אלצהיימר, אפילפסיה, דמנציה ואחרים. המשותף לכל אלו הוא הליקוי התפקודי (טריגר נוירולוגי) שיוצר בקרב החולים הזיות, פרנויות ואיבוד אחיזה במציאות. במקרים של מחלות נפשיות, התקפי הפסיכוזה עשויים להימשך שנים ללא טיפול מתאים. כך למשל, סכיזורפניה גורמת להצפת הגוף בדופמין, ולטשטוש תפיסת החוויה האישית והשליטה בדחפים.

גורם נפשי: כאמור, גם למרכיבים הנפשיים באישיות של האדם יכול להיות חלק בהופעתן של הפסיכוזות. מצבים דוגמת דיכאון פסיכוטי שנגרם עקב דיכאון קליני עמוק ומתמשך, תחושות חרדה מתמשכות, שילוב של דיכאון ומאניה, טראומה קשה ועוד מצבים נפשיים חמורים אחרים עלולים להוביל גם לתסמינים של פסיכוזה.

שימוש בסמים: מחקרים רבים כבר הראו את הקשר בין צריכת סמים לבין התקפים פסיכוטיים והזיות. מדובר בעיקר בסמי הזיה שגורמים להצפה רגשית, חסך חושי וסיכון יתר להתפרצויות (בדרך כלל קצרות מועד) של פסיכוזה.

איך מזהים התקף פסיכוטי?

התסמינים של התקפי פסיכוזה נפרשים על פני קשת רחבה, ותלויים כמובן גם בסוג ההתקף והטריגר שקדם לו. במקרים רבים, ילוו ההתקפים ב:

• הזיות (Hallucinations)
  • מחשבות שווא (Delusions)
  • דיכאון
  • תחושת אשמה עצמית
  • התנהגות בלתי מוסברת שיכולה לגרום לתחושת ריחוק
  • פרנויות
  • תחושות רדיפה
  • רגזנות ותוקפנות
  • חוסר שליטה עצמי
  • נדודי שינה
  • חוסר תיאבון
  • מחשבות אובדניות

טיפול ושיקום אחרי התקף פסיכוטי

טיפול פסיכיאטרי: התקפי פסיכוטיים הם חלק מעולם הטיפול הפסיכיאטרי. הפסיכיאטר מסוגל לתת מענה איכותי לסובלים מפסיכוזות, להבין את הרקע והמניעים להתנהגות החריגה, וכן להמליץ על תרופות למניעת החזרתיות של ההתקפים ולצמצום התסמינים.

שימוש בתרופות: התרופות ניתנות אך ורק על ידי הפסיכיאטר המטפל וניתנות עם מרשם בלבד. התרופות באות במטרה לאפשר אורח חיים טוב ונורמלי יותר עבור המטופל, ולמנוע את הידרדרות מצבו הנפשי, וכן כדי להקל על תסמיני הפסיכוזה. הן מתחלקות לקבוצת התרופות הטיפוסיות (דור ראשון) – הלופרידול, תיאורידזין, פרפנאזין ועוד, והתרופות הלא טיפוסיות (דור שני) – אולזנפין, סרוקוול, פאליפרידון ואחרות. הדור השני של התרופות האנטי פסיכוטיות מתאפיין בפחות תופעות לוואי וביעילות ובטיחות טובים יותר.

טיפול רגשי: במקרים בהם הטריגר להתפרצות הפסיכוזה הוא נפשי, או שלא מדובר במקרים חמורים מאוד, עשוי הטיפול הפסיכולוגי לתת מענה הולם למטופל. המטרה העיקרית של הפסיכולוג היא לרדת לעומק הבעיה, לנסות להבין את הגורמים המדויקים להתקפים (דיכאון, טראומה, לחץ). במקביל, ימליץ הפסיכולוג גם על טיפולים משולבים כמו טיפול דינמי, במהלכו יוכל המטופל לרכוש כלים רגשיים שונים להתמודדות טובה יותר עם האתגרי מולם הוא עומד.

במקרים חמורים של התקפים חוזרים ונשנים, תהליך השיקום לאחר התקף פסיכוטי יהיה כרוך באשפוז פסיכיאטרי, תוך ליווי צמוד של הפסיכיאטרים והפסיכולוגים במחלקה.

כמו כן, קיימות מסגרות חברתיות וטיפוליות מיוחדות, וגם טיפולים פסיכו-סוציאליים שנועדו על מנת לסייע למטופלים בתהליך השיקום. מטרתם העיקרית היא לעזור למטופל בחזרה לשגרה באופן הדרגתי לתפקוד מלא במסגרת חברתית נורמלית.

דברו איתנו