התקפי חרדה

התקף חרדה, או בשמו השני התקף פאניקה, הוא התקף של פחד עוצמתי ופתאומי. זוהי חוויה מאוד לא נעימה: תחושה של חוסר שליטה וחוסר אונים, יחד עם סימפטומים גופניים שונים. תחושת הפחד מאיימת ומלווה בדפיקות לב, הזעה, דופק מהיר, בלבול. האדם מרגיש חוסר שליטה על רגשותיו, על מחשבותיו ועל גופו.

לא קל להתמודד עם התקפי חרדה לבד, לכן אנו מאוד ממליצים להגיע ולהיעזר בגורם מקצועי שמכיר לעומק את הנושא ויודע כיצד לתת מענה נפשי טוב.

חשוב להיעזר בבני משפחה וחברים כחלק ממעגל התמיכה, אך כאשר התקפי החרדה פוגעים בתפקוד ובאיכות החיים יש להיעזר בטיפול נפשי מקצועי על מנת להשיב את החיים למסלולם.

הצוות המקצועי של מכון תל אביב לפסיכותרפיה עומד לרשותכם על מנת לסייע לכם בכך.

איך מטפלים בהתקף חרדה? הפסיכולוג איתמר פסקל מסביר:

מה קורה לי בזמן התקף חרדה או פאניקה?

בהתקף חרדה (או פאניקה) הגוף נערך למצב הישרדות כחלק ממנגנון הגנה העצמי שלנו. הגוף מפריש הורמונים (בעיקר אדרנלין), ואלו יוצרים דריכות ומתח שמתבטאים בתסמינים גופניים של הזעה, דופק מואץ ועוד. במצבי פאניקה (או חרדה), מנגנונים אלו מופעלים באופן פתאומי גם אם הגוף אינו נמצא בסכנה ממשית.

מה גורם להתקפי חרדה?

הגורם להתקפי חרדה הוא הפעלת מערכת הישרדותית בגוף האדם (ובכל בעלי החיים) הנקראת המערכת הסימפתטית. זו מערכת מורכבת המכינה את הגוף למצב של FFF –  Fight – Flight – Freeze  שלושה מצבים במצב שיש סכנה: לחימה, קיפאון או בריחה. אנו רואים זאת בהישרדות של בעלי חיים שמייצרים מגוון אסטרטגיות לשרוד, הן באמצעות לחימה והן באמצעים אחרים של הסוואה או בריחה.

כאשר המערכת הזו מופעלת בעצם מופרשים הורמונים במהירות (בעיקר אדרנלין) שיוצרים מצב ערנות ודריכות מרביים כהכנת הגוף לקראת הסכנה והאיום. מופעלת זיעה על מנת לקרר את הגוף וליצור חלקלקות, דופק מואץ להזרים דם לשרירים ולתפקד טוב יותר בזמן פציעה, נשימה מואצת כהכנה לפעילות פיזית, כיווץ העיניים לשיפור ראייה ועוד.

המערכת הזו מכינה את הגוף היטב לסכנה ואיום אמיתיים, כאשר בזמן התקף פאניקה המערכת מופעלת למעשה ללא איום אמיתי. המערכת הופעלה והאדם מרגיש שיש לו זיעה, דופץ מואץ, כאבים בחזה, מחנק, סחרחורת, נשימה כבדה וכו' ואינו מבין מדוע. אנשים מרגישים שהם עוברים התקף לב או שעומדים למות ופונים למיון, אך בבדיקה לא נמצא שום ממצא רפואי שמצביע על כך והרופאים מפנים לטיפול נפשי בהתקף חרדה.

יש לזכור כי התקף חרדה לרוב אינו אירוע חד פעמי. אנשים שסובלים מחרדה יכולים לחוות התקפי חרדה חוזרים בתדירות משתנה מאדם לאדם. זה יכול לקרות פעם בשבוע ויכול לקרות פעם בחודש. תחושת החרדה מלווה כל הזמן באופן רציף והתקפי פאניקה מגיעים מתוך הצטברות של גורמים מלחיצים. אנשים שחיים עם תחושת החרדה וחווים התקפים בתדירות גבוה חשים כאילו הם חיים בתוך התקף חרדה מתמשך וארוך.

התמודדות עם התקפי חרדה בשגרה

התקפי חרדה ידועים כגורם המשפיע באופן שלילי על איכות החיים הרגשית. קשה יותר לתפקד במשימות יומיומיות באופן תקין, רגיל ושוטף. קיים חשש לעשות דברים, לחיות רגיל, ליהנות, לחוות כהלכה הומור וחוויות חיוביות. במידה ומצב זה נמשך זמן רב זה יכול להוביל לירידה במצב הרוח ומחשבות שליליות ואף דיכאון. ההתמודדות מובילה לעתים להימנעות מסיטואציות שונות שאינן נעימות או שיוצרות מתח ולחץ.

התסמינים להתקפי חרדה כוללים כאבים בחזה, צמרמורת, דופק לב מואץ וקשיי נשימה, העשויים לגרום להרגיש כאילו עומד להתעלף, לאבד את הדעת או למות. אבל המציאות היא לא כך. המפתח להרגיע התקף חרדה הוא ללמוד עוד על התקפי חרדה ולתרגל את המיומנויות הדרושות לעבור אותם.

אדם הלוקה בהתקפי חרדה עשוי להגיע קודם לגורמים רפואיים (רופא משפחה, רופאים מקצועיים, חדר מיון וכדומה), ולעתים לוקח זמן עד שהרופאים מזהים באופן מדויק שמדובר בחרדה ולא בבעיה גופנית, וזאת בגלל שהבעיה "מתחפשת" לסיטואציה שיכולה להתפרש כגופנית בלבד – בשל הסימפטומים הגופניים השונים המתלווים לכך.

בזמן התקף חרדה קשה, התחושה הפיזית היא בלתי נשלטת לחלוטין. מדובר בתחושה של התקף לב שעומד להתרחש, או כבר מתרחש, רעידות בגוף, תחושת איבוד חיוניות והבנה של הסביבה. לרוב הלוקים בהתקף חרדה קשה ימהרו אל בית החולים בעזרת בני משפחה או חברים, עם סימפטומים חמורים שלבסוף יתבררו כסימפטומים ללא הסבר גופני הגיוני.

מהי תדירות הופעת ההתקפים?

התדירות משתנה בין אדם לאדם, ובכל מקרה לא מדובר באירוע חד פעמי. אם תחושות החרדה עולות לעיתים קרובות, ומצטברות יחד עם לחצים יומיומיים, ההתקפים יהיו יחסית תכופים (ייתכנו אף מספר התקפים בשבוע). במקרים קלים יותר, ההתקפים יהיו מתונים יותר (פעם בכמה חודשים / שנים).

איך מטפלים ואיך להתמודד עם התקפי החרדה? היעילות של טיפול CBT

עם התקפי חרדה ניתן להתמודד ביעילות בעזרת טיפול פסיכולוגי CBT. הטיפול עוזר לאבחן את הגורמים הנפשיים שיוצרים את המתח והחרדה, וכן מאפשר למטופל לפתח טכניקות לניהול המשבר (הרפיה, שינוי מחשבתי).

טיפול CBT הוא אחד הטיפולים המיטיבים ביותר להתקפי חרדה כיוון שהוא ממוקד בהתמודדות מול תחושת החרדה שמציפה. בטיפול נעשית עבודה משותפת לזיהוי דפוסי חשיבה והתנהגות שאינם יעילים, מזינים את מעגל החרדה ויוצרים את התקפי החרדה, והוא מאפשר להגמיש אותם ולסגל דפוסים חדשים.

הלמידה איך להתגבר על התקף חרדה חשובה ביותר על מנת שהפחד מהם לא יגביל את הפעילות והתפקוד היומיומי. מחקר עכשווי בנושא חרדה בבריאות הנפש ורפואה מצא כי גישות מרובות לניהול חרדה, כולל שיטות כמו נשימה והרפיה, מסייעות להתמודדות.

אם אתה מרגיש בהצפה רגשית ומחשבתית בעקבות התקפי החרדה, אם אתה חושב שהקושי שלך הוא ממוקד חרדה ולא נובע מקשיים אחרים, ייתכן כי CBT הוא הטיפול שמתאים לך. הוא ייתן לך כלים מעשיים להתמודדות טובה יותר מול התקפי החרדה, יעזור לך לגבש תפיסות חדשות שמיטיבות עם מצבך וכך תשפר את איכות החיים שלך.

טיפול תרופתי בהתקפי חרדה

דרך טיפול נוספת לשיפור בתסמינים כוללת מתן תרופות כמו פרוזק וציפרלקס להרגעת ההתקפים. טיפול תרופתי לחרדה הוא טיפול תומך לצד טיפול פסיכולוגי, הוא אינו עומד לבדו, ואם אתה שוקל להיעזר בטיפול תרופתי זכור כי מטרתו להרגיע את התקפי החרדה,  את ההצפה והבלבול ותחושת חוסר השליטה, כך שיהיה ניתן לעשות טיפול עומק בחרדה.

טיפול פסיכולוגי דינמי להתקפי חרדה

במקרים בהם התקפי החרדה מגיעים כתגובה לקושי אחר או כחלק מקשיים נפשיים נרחבים יותר נמליץ לפנות לטיפול פסיכולוגי דינאמי עם אחד מהפסיכולוגים שלנו.

טיפול פסיכולוגי דינמי מטפל בהתקפי חרדה באמצעות טיפול במקורות החרדה והתמודדות איתם. התקפי החרדה שאתה חווה הם תוצאה של חרדה פנימית מתמשכת שחיה בתוכך כל העת. בעזרת טיפול דינאמי תוכל להכיר לעומק את זרמים התת מודעיים הללו, ולהתמודד איתם באופן מודע.

בטיפול הדינאמי תוכל לקשר חוויות עבר רחוקות, ואמונות שהתגבשו שנים אחורה שעדיין מלווים אותך ומשפיעים על חייך היום. ההכרה בכך מאפשרת פתח לשינוי מאוד גדול באיכות החיים הרגשית שלך ובכלל זה גם על התקפי החרדה  שהם תוצאה ישירה של איכות החיים הנפשית.

מה לעשות עם התקף חרדה קשה?

התקף חרדה קשה הוא מצב שבו מספר תסמינים של חרדה מתרחשים בו זמנים בעצימות גבוהה, וגורמים לסובל מהתקף חרדה לחוש מוצף רגשית. בעוד שחלק מהאנשים יכולים להתמודד עם התקף חרדה קל באמצעות אסטרטגיות הרגעה שונות האזנה למוזיקה, הימצאות בחברת אנשים או שמירה על סדר יום שמקטין את הסיכוי להתקף חרדה, התקף חרדה קשה תופס את הסובל ממנו בלתי מוכן.

העוצמה שבה מתרחש התקף החרדה הקשה, והאנרגיות שהוא שואב מהסובל ממנו הופכים אותו לגורם מעורר חרדה בפני עצמו. מי שסובל מהתקפי חרדה קשים מדווח לא פעם שאחרי הפעם הראשונה בו חווה אותם – מופיעה חרדה גם מהפעם הבאה שבו התקף כזה יגיע שוב.

התקף חרדה קשה פוגע באיכות החיים של הסובל ממנו, ועלול להוביל להימנעות חוזרת ונשנית מפעילויות שנתפסות כמעוררות חרדה. התקף החרדה משאיר את הסובל ממנו דרוך וחרד מרבית הזמן, ואט אט מכלה את משאבי האנרגיה הן בזמן עירות והן בזמן שינה.

בכל מקרה של התקף חרדה מומלץ לפנות לטיפול על מנת לשפר את איכות החיים ולהתמודד טוב יותר עם החרדה, אך במקרה של התקף חרדה קשה, טיפול יכול להיות משנה חיים ממש, שכן הסובלים מנושא זה נוטים להסתגר, להזניח את עצמם ואף לפגוע בבריאותם.

במכון תל אביב לפסיכותרפיה תוכלו למצוא מטפלי CBT מנוסים ומומלצים לטיפול בהתקפי חרדה קשים, שיסייעו לכם להתגבר על החרדה ולנסות להחזיר מחדש את השליטה על חייכם. במידה ותזדקקו לכך, תמצאו במכון גם פסיכיאטרית שתוכל לחזק את הטיפול באמצעות מתן כדורים נגד חרדה.

איך להתמודד עם התקף חרדה בשינה?

יש אנשים שסובלים גם מהתקף חרדה בלילה. התקף חרדה בשינה הוא בדרך כלל התקף חזק, שגורם לאדם להתעורר כולו מזיע, עם דפיקות לב, מבולבל ומרגיש פחד עצום שעומד לקרות לו משהו רע.

התקף חרדה בשינה יכול מאוד להבהיל ולחזק את תחושת חוסר השליטה, ואת החרדה מאיום פתאומי. לא כל אדם שסובל מהתקפי חרדה חוזרים יסבול מהתקף חרדה בלילה אך האפשרות קיימת. תוצאותיו הם פגיעה באיכות השינה, פגיעה ברוגע שאמור לעזור להיכנס לשינה טובה ושקטה, פוגע בשגרת השינה ושגרת החיים.

מטפלים במכון המתמחים בטיפול בהתקפי חרדה

איזי מאימן

עובד סוציאלי קליני ומטפל CBT

איזי מאימן הוא עובד סוציאלי קליני, בעל ניסיון רב בפסיכותרפיה ובטיפול CBT למבוגרים ומתבגרים בתחום הטיפול בחרדה ופוביה ובתחומים המשיקים להם - דיכאון, פוסט טראומה, התמודדות עם משברי חיים וכן הלאה.

ד"ר שירה כהן - פסיכיאטרית מומחית

ד"ר שירה כהן

פסיכיאטרית מומחית ופסיכותרפיסטית

ד"ר שירה כהן היא פסיכיאטרית ופסיכותרפיסטית בעלת ניסיון של למעלה מעשור עם נפגעי טראומה וחרדה. כמי שעוסקת הן במתן טיפול תרופתי והן במתן טיפול פסיכולוגי, ד"ר כהן מאמינה במציאת שביל הזהב האישי עבור כל מטופל, בהתמודדות עם התקפי החרדה שלו.

איתמר פסקל

פסיכולוג קליני מומחה לטיפול דינמי בהתקפי חרדה

איתמר פסקל הוא פסיכולוג קליני בעל התמחות בטיפול דינמי. הואיל ואת ניסיונו איתמר פסקל צבר, בין השאר, במחלקות אשפוז פסיכיאטריות ובתוקף תפקידו כקב"ן במילואים יש לו ניסיון רב בעזרה למטופלים הסובלים מהפרעות הפוגעות באיכות חייהם, ובסיוע להם להתחזק מתוך משבר.

טיפול פסיכולוגי, במיוחד טיפול CBT, עוזר מאוד להקלה על התקפי חרדה ולשפר את איכות החיים הרגשית. אנו ממליצים ליצור עמנו קשר במקרה של התקף חרדה ולא להישאר במצב הקיים.