רח' פרופ' שור 16, תל-אביב 077-9969194
דף הבית
אבחונים
אבחון דידקטי ופסיכודידקטי

אבחון דידקטי ופסיכודידקטי

אבחון דידקטי

אבחון דידקטי הוא תהליך של בחינה ובדיקה של לקויות למידה. האבחון נערך על ידי מאבחנת דידקטית שבודקת יכולות קוגניטיביות כגון כישורי קריאה וכתיבה, חשבון, הבנה, התארגנות במרחב וכו'. האבחון למעשה מאתר בעיות וכשלים לימודיים, בונה תכנית מותאמת ונותן כלים לאפשרות למידה טובה יותר.

האבחון הדידקטי מאבחן את התפקוד של הנבדק בכל מיני רמות ורבדים. הוא ממפה את החלקים השונים שבונים אסטרטגיות למידה, החל מיכולות קוגניטיביות, ועד התנהגות שקשורה בלמידה עצמה. כאשר דרך מיפוי זה ניתן לראות כיצד אפשר ליצור אסטרטגיות למידה טובות יותר.

כאשר מתעוררים קשיים לימודים או שמא עולה חשש כי תפקוד התלמיד מושפע מגורמים רגשיים ופסיכולוגיים, ניתן לקבל הפנייה לאבחון פסיכודידקטי. אבחון פסיכודידקטי מספק הערכה של היכולת השכלית של הילד, תוך התייחסות גם למימד הרגשי ובכך מספק תמונה אינטגרטיבית ליכולות הילד ולמקור הקשיים שלו.

על פי תמונה רחבה זו, הפסיכולוג יכול להמליץ באילו כלים להשתמש וכיצד להתנהל, על מנת לקדם את הילד ואת הישגיו לכדי תוצאות מספקות.

חשוב לציין כי ילד שאינו מצליח בתחום הלימודי, בצורה אשר תואמת את היכולות שלו, חווה תסכול עז ומתמשך וכן אכזבה גדולה מעצמו, מה שמביא לכדי פגיעה בדימוי העצמי שלו. לאחר האבחון, כשהסיבה לקשייו מתבהרת, הילד חווה תחושת הקלה עצומה ומתחזקת תחושת האמונה בעצמו, מה שחשוב ביותר בכדי להביא לשיפור בהישגיו.

מעוניינים שנצור קשר?

מה בודקים באבחון דידקטי?

כאשר ילד משתלב במסגרות החינוך השונות, ועולים קשיים שונים ביכולתו להתמודד עם מיומנויות לימודיות בסיסיות, הוא עלול להיתפס כלא ממושמע, מפריע, או לא משקיע דיו.

אותו ילד יכול להיות אינטליגנטי במיוחד אך מתקשה לתרגם את כישוריו ולהביא אותם לידי ביטוי. זיהוי הקשיים האובייקטיביים אצל הילד מאפשר לאתר לקויות למידה שונות וכך לחזק את הביטחון של הילד בהקשר למסוגלותו, מה שעשוי לממש את פוטנציאל ההצלחה שלו ביתר שאת. כל אבחון דידקטי, בסיומו, מגבש המלצות תואמות ועשוי להקל רבות על התלמיד.

מטרת האבחון היא לבדוק חשד ללקות למידה והאם ישנן דרכים להתמודדות טובה יותר. למעשה, האבחון הדידקטי מאפשר לא רק התבוננות על הקשיים – אלא גם נותן מענה כיצד אפשר ליצור הקלה ותכנון שעשויים לעזור לנבדק ללמוד באופן טוב יותר ולהתמודד בצורה יעילה יותר עם קשייו.

מה בודקים באבחון פסיכודידקטי?

אבחון פסיכודידקטי כולל בחובו אבחון פסיכולוגי רגשי בנוסף לאבחון דידקטי, מתוך הבנה שקיים קשר הדוק בין תפקוד נפשי ותפקוד לימודי, ושניהם משפיעים זה על זה.

תפקוד ליקוי בלימודים יכול לנבוע מבעיות רגשיות. למשל חוסר ביטחון או חרדה, עלולים לגרום לתפקוד נמוך בלימודים ובמבחנים. כאשר ילד נמצא במצוקה ומוטרד מאוד, הוא יהיה פחות מרוכז וקשוב בשיעורים. גם ההפך הוא נכון – ליקויי למידה עלולים לגרום לבעיות רגשיות, לדוגמה ילד שמתקשה בכתיבה, ושאר בני כיתתו כבר כותבים בשטף, יחוש בושה, וינסה להסתיר את הבעיה. התמודדות זו עלולה להוריד את תחושת המסוגלות והביטחון שלו ולפגוע בתפקודו.

האבחון בודק, בין היתר:

  • מבחן אינטליגנציה (יכולות שכליות)
  • זיכרון שמיעתי וחזותי
  • תחום קוגניטיבי
  • תפקוד השפה
  • משאבי קשב וריכוז
  • יכולות לימודיות (קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא, הבעה בכתב ובעל פה)
  • תפקוד בחשבון
  • תפקוד השפה האנגלית
  • מצב רגשי כולל (בתחום החברתי, הלימודי, הערכה עצמית וכדומה)

דוח האבחון מפרט ממדים שונים באישיות ובחיים, הן בתחומים רגשיים כגון לחצים, חרדות, דיכאון, דפוסי התנהגות, מנגנוני הגנה שונים ועוד, והן בתחומים קוגנטיביים הנוגעים לקשב וריכוז, זיכרון, יכולת ביצוע, תכנון, חשיבה ועוד.

אילו סוגי לקויות למידה ניתנים לאבחון?

  • דיסלקציה – שמשמעותה קשיים בקריאה ובהבנת הנקרא. ילד או מבוגר עם דיסלקציה יקרא פחות טוב מאדם ללא לקות זו. דיסלקציה אינה נעלמת עם הגיל כך שגם מבוגרים עלולים להתקשות באוטומציה של קריאה.
  • דיסגרפיה – שמשמעותה קשיים בכתיבה. פעולת הכתיבה היא תהליך קוגניטיבי מורכב. כאשר ישנן פגיעות שונות בתהליך – איך שהדיסגרפיה נראית – נקבעת על ידי השלב בתהליך שבו התרחשה הפגיעה. בדרך כלל, דיסגרפיה נראית ככתב יד שקשה לקריאה, בקושי שדרוש לכתיבה וריבוי שגיאות כתיב.
  • דיסקלקוליה – שמשמעותה קשיים בחשיבה חשבונית. דיסקלקוליה היא לקות למידה מסוימת שקשורה למתמטיקה. כלומר זו לקות קוגניטיבית שגורמת ללמוד מתמטיקה או להפעיל ידע שקשור לנושא באופן פחות טוב מהמצופה או הנורמה. לרוב לקות זו משולבת בדיסלקציה ולעתים קשה לאבחן לקות זו.
  • בנוסף קיימות לקויות שפתיות וליקויי למידה לא מילוליים. אבחון דידקטי מאתר את ליקויי הלמידה, וממליץ על הדרך בה אפשר להתמודד עמם.

מה ההבדל בין אבחון דידקטי לבין אבחון פסיכודידקטי?

האבחון הדידקטי יכול להצביע על אפשרויות רגשיות אך אינו מאבחן אותן.

אבחון פסיכודידקטי בוחן הן את הפן הלימודי והן את הפן הרגשי ומאפשר הבנה עמוקה של המצב בו נמצא הילד. על ידי כך ניתן לעשות בחירה נכונה יותר של טיפול ודרכי התמודדות במסגרת החינוכית.

בעיות קשב וריכוז מאובחנות על ידי פסיכיאטר או נוירולוג באמצעות מבחנים ממוחשבים, כמו טובה או מוקסו. במידה ומעוניינים לבחון רק קשיים רגשיים ניתן לפנות לאבחון פסיכולוגי לכל הגילאים.

למי מיועדים האבחונים ובאיזה גיל מבצעים אבחון פסיכודידקטי?

אבחון פסיכודידקטי מיועד לילדים ומבוגרים כאחד. תלמידי בית ספר יסודי ועד התיכון, סטודנטים, ולכל מי שמעוניין לברר האם קיימים ליקויי למידה מצד אחד וקשיים רגשיים מצד שני, והאם קיים קשר בין השניים.

במידה ומעוניינים לבדוק רק את החלק הרגשי, ניתן לבצע אבחון פסיכולוגי מקיף הבוחן לעומק את כל הרבדים הנפשיים. במידה ומעוניינים לעשות רק את החלק הקוגניטיבי והלימודי ניתן לבצע אבחון דידקטי לסוגיו.

האבחון נערך על ידי פסיכולוגית קלינית ומאבחנת דידקטית מוסמכת, במפגשים נפרדים, כאשר הדו"ח הסופי הוא דו"ח משולב, אשר מתבסס על שני האבחונים שנערכו, לאחר שיתוף פעולה והתייעצות הדדית של אנשי המקצוע שעסקו באותו אבחון.

סיבות נוספות לפנייה לאבחון דידקטי:

  • כאשר ילד בכיתה א' או ב' מגלה קשיים שונים במיומנויות בסיסיות, כגון כתיבה וקריאה, יש לשקול פניה לייעוץ או אבחון על מנת ליצור עבורו ערוץ התמודדות נכון ובונה בנושא.
  • עבור תלמידים שכבר עברו בעבר אבחון דידקטי ומעוניינים להמשיך ולקבל התאמות או הקלות שונות למבחנים ובכלל ללימודים עקב לקויות למידה שונות.
  • סטודנטים, גם כאלו שאובחנו בעבר וזקוקים לאבחון עדכני, וגם כאלו שטרם אובחנו וזקוקים להתאמות עקב חשש ללקויות למידה שונות.

תהליך האבחון

  1. איסוף נתוני רקע – זהו שלב ראשוני בו נאסף מידע גם מההורים וגם מבית הספר (מילוי טופס על ידי המחנכת). חשוב מאוד לאסוף כמה שיותר מידע על מנת שהמאבחנת הדידקטית תוכל לקבל תמונה רחבה ומהימנה לגבי הנבדק. נאסף מידע כגון רקע משפחתי, רקע התפתחותי, רקע לימודי חינוכי, תפקוד והישגים.
  2. המאבחנ/ת נפגש/ת עם הנבדק ומתחיל/ה באיסוף נתונים באמצעות מגוון של כלי אבחון דידקטיים שבאמצעותם ניתן לברר לעומק יכולות קוגניטיביות שונות.
  3. האבחון נערך על ידי מאבחנ/ת דידקטי/ת מוסמכ/ת ומנוסה. אורכו כ-4-6 שעות, במספר מפגשים, תלוי בצורכי הנבדק. בדרך כלל מדובר בשניים או שלושה מפגשים כולל מפגש עם ההורים.
  4. בשלב הבא המאבחן אוסף את כל המידע, מפענח את המידע מכלי האבחון וכותב את דו"ח האבחון. הדו"ח כולל פירוט ממצאים על פי תחומים, המלצות כיצד לפעול על מנת להתמודד טוב יותר עם אסטרטגיית הלמידה הקיימת, המלצות להוראה מתקנת, השלמת פערים והתאמות למבחנים במידת הצורך.
  5. נערכת פגישת סיכום וקבלת דו"ח האבחון הדידקטי, בדרך כלל נערך מול ההורים, אך ניתן לשתף גם את הנבדק, בהתאם לגיל ולשיקול דעת.
  6. במידת הצורך בתי ספר עושים שימוש באבחון הדידקטי לטובת ועדות שילוב, השמה וכו' על מנת ליישם את המלצות האבחון. יש לציין כי צוות חינוכי מחויב לפעול בהתאם להתאמות להן זכאי התלמיד באבחון.
  7. חשוב לציין שתוקף אבחון דידקטי הנו ל-5 שנים בלבד, ובכל מקרה יש לחדשו כאשר עוברים לחטיבת ביניים. אבחון שנערך לאחר כיתה ז' (כולל) תקף עד סוף י"ב ובמרבית המקרים גם עבור בחינות בגרות עד גיל 25.

אבחון פסיכודידקטי מתבצע ב-3-4 פגישות (תלוי בקצב וביכולת הריכוז):

  1. פגישה עם מאבחנת דידקטית – מומחית ללקויות למידה, ובנוסף עוסקת גם בהוראה מתקנת ואסטרטגיות למידה. המאבחנת המקצועית תוכל להמליץ על הדרכים הטובות ביותר להתמודדות עם לקויות הלמידה והקשיים שאותרו באבחון.
  2. פגישת אינטייק עם פסיכולוגית – בפגישה זו נערך ראיון קליני בו הילד מספר כל מה שרלוונטי בחייו. מהלך חייו, קשרים חברתיים, אירועים מיוחדים בבית הספר, תחומי עניין, הצלחות וכישלונות. מהלך הראיון ותוכנו משתנים מילד לילד כיוון שכל אחד מכניס את עולמו האישי, את תפיסת עולמו ואת אישיותו. במהלך הראיון עולה מידע שאינו נשאל ישירות כגון – קוד התנהגות, הופעה חיצונית, תכונות אופי כמו ביישנות או פתיחות.
  3. פגישת מבדקים עם פסיכולוגית – מבחנים שונים בכתב ובעל פה, המשקפים תהליכים ויכולות נפשיים, כאשר חלקם מנותחים ביחס לנורמות מקובלות וחלקם ע"י הפסיכולוג המאבחן.
  4. פגישת סיכום – בסופו של האבחון תיערך פגישה מסכמת עם ההורים בה יוצגו תוצאות האבחון, יוסברו המבחנים שהועברו, הקשיים, נקודות החוזק, יכולות בתחומים שונים, יידונו ההמלצות, ותגובש במידת הצורך תכנית טיפולית אשר תענה על שאלות שונות כגון האם צריך טיפול נפשי? תכנית לימודית? הפנייה לטיפול מסוג אחר? וכדומה.

אבחון דידקטי ופסיכודידקטי במכון תל אביב לפסיכותרפיה

את האבחונים שלנו עורכות מאבחנות דידקטיות מומחיות בליקויי למידה ובעלות ניסיון הן באבחון והן בהוראה מתקנת ואסטרטגיות למידה. הן מכירות את המציאות בה נמצאים תלמידים בבית הספר, בקיאות בתכניות הלימודים והן ימליצו על הדרכים הטובות ביותר להתמודדות עם לקויות הלמידה והקשיים שאותרו באבחון. יינתנו המלצות לאופן הלמידה הטוב ביותר על מנת לפצות על הקשיים ובמקרה הצורך יינתנו המלצות להתאמות שונות במבחנים.

במכון תל אביב לפסיכותרפיה ישנם אנשי מקצוע מוסמכים אשר עושים עבודה מקיפה ומדוקדקת בכל הקשור לאבחונים ומבחנים פסיכולוגיים. ילדים ומבוגרים אשר חווים קשיים, בעיקר במסגרות תעסוקתיות ולימודיות, עשויים לקבל סיוע ועזרה למדידה ואיתור של מקורות קושי שונים ולרכוש כלים פרקטיים אשר ייטיבו ויתעלו את ההתמודדות אותה הם חווים.

אבחון פסיכודידקטי הוא אחד מהאבחונים הנפוצים ביותר שאנשים מסתייעים בהם. לכם ההורים, אשר פונים בבקשה לאבחן את ילדם, ישפוך האבחון אור על נקודות התורפה והחוזק של ילדיכם ותורגש הקלה באורח החיים הן של הילד והן של המשפחה כולה.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
דברו איתנו